فعالیت اندیشکده‌های آب و گیاهان دارویی در بسیج اساتید خراسان جنوبی/ اساتید دانشگاه‌ها می‌‌توانند لوازم اقتصاد دانش‌بنیان را آماده کنند

استان خراسان جنوبی
معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

فعالیت اندیشکده‌های آب و گیاهان دارویی در بسیج اساتید خراسان جنوبی/ اساتید دانشگاه‌ها می‌‌توانند لوازم اقتصاد دانش‌بنیان را آماده کنند

ایزدخواه گفت: اساتید دانشگاه‌ها با طرح‌ها و برنامه‌هایی که دارند می‌‌توانند لوازم اقتصاد دانش‌بنیان را آماده کنند و در یک حوزه جدیدی که در اقتصاد باز شده مؤثر باشند.

محمدمهدی ایزدخواه معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: سازمان بسیج اساتید استان خراسان‌جنوبی شامل 16 کانون در دانشگاه‌های مختلف و مؤسسات آموزش عالی سطح استان است که هرکدام از این کانون‌ها در طول سال جلسات بصیرت‌افزایی و جلسات هم‌اندیشی خود را برگزار می‌کنند و هم‌اندیشی در موضوعات مختلف بین اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: شهید دکتر چمران، شهید بزرگواری بود که در عرصه‌های حساس حضور داشت و حضور به موقع او باعث حل مشکلات و موانعی می‌شد که سر راه حرکت نهضت اسلامی قرار داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: شهید چمران در 31 خردادماه سال 1360 در جریان آزادسازی دهلاویه و عملیات‌های منطقه سوسنگرد و بستان به شهادت و به آرزوی همیشگی خود که عشق به خداوند و دل کندن از دنیا بود، رسید.

ایزدخواه با بیان این‌که در رابطه با فعالیت‌های سازمان بسیج اساتید در سالی که گذشت می‌توان به چند برنامه مهم اشاره کرد، گفت: در ایام انتخابات توانستیم نخستین استارت‌آپ انتخاباتی که به صورت همزمان در کشور برگزار می‌شد را در سطح استان برگزار کنیم که در آن همکاران هیئت علمی و حتی از سازمان‌های مختلف مشارکت داشتند.

وی ادامه داد: موضوعات مختلفی در این استارت‌آپ در نظر گرفته شده بود که راه‌های مشارکت حداکثری در انتخابات، نحوه مراقبت از انتخابات به مثابه حق‌الناس که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری بود، چگونگی انتخاب اصلح، راه‌های مهار دخالت بیگانگان، روش‌های نوین انتخاب اصلح، تبیین جامعه در راستای یک انتخاب مطلوب و اصلح برای یک مجلس کار آمد و قوی و موارد دیگری که در انتخابات و برگزاری آن نقش داشت از جمله این موضوعات بود.

معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که در سال گذشته خبر شهادت سردار سلیمانی را داشتیم که این خبر قلب همه دل‌بستگان نظام اسلامی را به درد آورد، افزود: بسیج اساتید در پی این خبر بیانیه‌ای را صادر کرد و در این بیانیه اشاره شد که آمریکا بزرگ‌ترین اشتباه راهبردی و محاسباتی خود را انجام داد و برگ ننگینی به کارنامه سیاه و خباثت‌آلود خود اضافه کرد و طبیعی است که باید تاوان این ماجراجویی جنایتکارانه خود را بپردازد.

ایزدخواه اضافه کرد: جامعه دانشگاهی استان انزجار خود را از این حرکت مذبوحانه آمریکا نشان داد و اعلام داشت که مسئولان کشور از موضع اقتدار برخورد کنند و انتقام سختی را از مرتکبین جنایت بگیرند تا تسلی دل‌های مالامال تأثر مردم انقلابی ایران باشد.

وی یکی دیگر از فعالیت ‌های سازمان بسیج اساتید را مشارکت در راستای تهیه و تجهیز اقلام بهداشتی و ضدعفونی و همکاری با سازمان‌های بهداشتی پس از شیوع ویروس کرونا برشمرد و اظهار کرد: پویش جنبش استادی خراسان‌جنوبی در حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده حرکت خود را آغاز کرد و با دستور مقام معظم رهبری در پویش همدلی توانست مشارکت‌هایی را انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند افزود: همکاران اعضای هیئت علمی و دانشگاهی مشارکت چشمگیری در این طرح داشتند و کمک ‌هایی جمع‌آوری شد تا هم به خانواده‌های نیازمند برسد و هم کمکی به فعالیت‌های کسب و کارهای آسیب‌دیده باشد.

ایزدخواه خاطرنشان کرد: سازمان بسیج اساتید استان شامل دو اندیشکده است که این اندیشکده‌ها یکی در حوزه آب و دیگری در رابطه با گیاهان دارویی که مختص زرشک و زعفران است، فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: همکاران مختلف در رشته‌های مرتبط با این حوزه در ارتباط هستند و تحقیقاتی را انجام و در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار داده می‌شود.

معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های دیگری که سازمان بسیج اساتید استان در نظر دارد ایجاد یک شبکه از اعضای هیئت علمی فعال در خصوص تبیین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی تحت عنوان شبکه ملی نرم است.

ایزدخواه اضافه کرد: در این برنامه اساتیدی از دانشگاه‌های مختلف انتخاب شدند تا با برنامه‌ریزی‌ها در مناسبت‌های مختلف با حضور در رسانه‌ها بتوانند نقش مؤثری در جریان‌سازی نگاه انقلابی و تبیین آرمان‌های انقلابی که لازم است در جامعه تحقق پیدا کند و به یک گفتمان رایج تبدیل شود، ایفا کنند تا جامعه به سمت جامعه اسلامی حرکت کند و در نهایت بتوانیم به هدف عالی انقلاب اسلامی که تحقق تمدن نوین اسلامی است، نائل شویم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در دو هفته اخیر انجام شد آیین همبستگی جنبش استادی استان خراسان‌جنوبی بود که در حمایت از جنبش اجتماعی نفس در آمریکا صورت گرفت.

معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی بیان کرد: مجموعه دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز همراه با جنبش اجتماعی نفس که در واقع اعتراضی به جنایتی بود که نسبت به سیاه‌پوست مقتول و مظلوم آمریکایی صورت گرفت و این جنایتی که زیر چکمه‌های دیکتاتوری لیبرال دموکراسی غرب انجام شده بود این حرکت را محکوم و یک مراسم نمادین به طور همزمان در 700 کانون بسیج اساتید دانشگاه‌های کشور برگزار شد و جنبش استادی بسیج استان نیز در همین راستا برنامه خود را در 18 خردادماه برگزار کرد تا حمایتی از این قیام عمومی ملت ستمدیده آمریکا که علیه ساختار حکومت این کشور در پیش گرفته، باشد.

ایزدخواه تصریح کرد: در حوزه فرهنگی یکی از برنامه‌هایی که در سال جاری بسیج اساتید استان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای آن انجام خواهد داد تحقق و بازآفرینی ارزش‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت و تعمیق روحیه حماسی است که با افزایش امید، خودباوری و افزایش هویت ملی در نخبگان و به تبع آن مردم جامعه، گفتمان انقلابی‌گری یک گفتمان رایج در کشور شود.

وی بیان کرد: در زمینه تحقق فرهنگ اقتصاد مقاومتی در سطح خانواده و دانشگاه پیش‌تر نیز برنامه‌هایی داشتیم و از حضور اساتید کشوری و استانی بهره‌مند بودیم و جلسات هم‌اندیشی برگزار می‌شد و در سال جاری نیز بازهم در این زمینه فعالیت خواهیم داشت و الزامات جهش تولید مورد توجه سازمان بسیج اساتید خواهد بود.

معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که مقام معظم رهبری بارها نسبت به آن تأکید کردند این مسئله بود که حتماً اقتصاد متکی بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی باشد و مهم‌ترین اولویت راهکارها به ارمغان آوردن رفاه و رفع مشکلات معیشتی مردم باشد.

ایزدخواه تصریح کرد: در بهبود فضای کسب و کار دانشگاه‌ها با مسائلی می‌توانند ورود پیدا کنند که به عنوان مثال اقتصاد دانش‌بنیان یکی از موضوعاتی است که هم در جهت رهاشدن اقتصاد از نفت می‌تواند کمک‌کننده باشد و هم ظرفیتی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد و در واقع اساتید دانشگاه‌ها با طرح‌ها و برنامه‌هایی که دارند می‌‌توانند لوازم اقتصاد دانش‌بنیان را آماده کنند و در یک حوزه جدیدی که در اقتصاد باز شده مؤثر باشند.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با نقش دانشگاه و وظیفه دانشگاه همیشه مقام معظم رهبری نکات مهمی را در بیانات خودشان ایراد می‌فرمایند و مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با دانشگاه وجود دارد این است که دانشگاه قطعاً علاوه بر وظیفه‌ای که نسبت به مسائل درونی خود دارد یک وظیفه نسبت به جامعه دارد و علاوه بر وظیفه درونی که تولید علم و تربیت علمی و پیشرفت علمی است وظیفه بیرونی آن اثرگذاری در جامعه است.

معاون تحلیل و بررسی سازمان بسیج اساتید خراسان‌جنوبی با بیان این‌که ما نباید برنامه‌ریزی دانشگاه را طوری انجام دهیم که مسائل دانشگاه منفک از مسائل جامعه باشد و نسبت به مشکلات و معضلات سطح جامعه منزوی باشد، گفت: قطعا مسئله مهمی است که دانشگاه درگیر مسائل اجتماعی باشد و این انگیزه و هدف ازجمله اهداف مهم سازمان بسیج اساتید است که بتواند رابطه خود را با دستگاه‌ها و نهادهای اجتماعی حفظ کند و به صورت علمی و دقیق راهکارهای حل مشکلات را ارئه دهد.

ایزدخواه تصریح کرد: در سال 98 یکی از فعالیت‌های اجتماعی سازمان بسیج اساتید این بود که اساتیدی از دانشگاه‌ها به عنوان استاد راهنما و مشاور در مساجد شهرها حضور یافته و به دانش‌آموزانی که قصد انتخاب رشته داشتند ارائه مشاوره داشتند و الحمدلله رضایتمندی خوبی از سوی والدین و دانش‌آموزان به وجود آمد.

وی با اشاره به این‌که نکته دیگر مورد تأکید مقام معظم رهبری علم نافع است، افزود: در دانشگاه‌ها باید حوزه‌های تحقیقاتی و مسائل را به سمتی ببریم که مسائل کشور حل شود و در مسائل مختلف از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی و صنعتی که در کشور وجود دارد باید مواجه علمی صورت گیرد و وقتی این مسئله اتفاق بیفتد ارتباط دانشگاه با جامعه و مسائل جامعه قطعاً به عنوان یک جنبه از جنبه‌های علم نافع تلقی می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.