آیت‌الله یزدی ذخیره‌ای برای جمهوری اسلامی ایران بود/ لزوم الگوگیری جوانان از آیت‌الله یزدی برای مدیریت اجرایی کشور

استان خراسان جنوبی
دکتر ایردخواه مسئول بررسی و تحلیل جامعه اساتید خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان:

آیت‌الله یزدی ذخیره‌ای برای جمهوری اسلامی ایران بود/ لزوم الگوگیری جوانان از آیت‌الله یزدی برای مدیریت اجرایی کشور

ایزدخواه با بیان این‌که خواص با بصیرتی از جمله مرحوم آیت الله یزدی با بصیرت، نگاه انقلابی و شجاعت نگذاشتند دشمن در فضای غبارآلود فتنه 1388 به اهداف خود برسد گفت: مرحوم آیت الله یزدی ذخیره‌ای برای جمهوری اسلامی ایران بود.

محمدمهدی ایزدخواه عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی و عضو بسیج جامعه اساتید خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در خصوص مرحوم آیت‌الله یزدی(ره)، اظهار کرد: ضایعه درگذشت آیت‌الله یزدی(ره) را به خانواده محترمشان، مقام معظم رهبری و کشور ایران تسلیت می‌گویم.

وی افزود: درگذشت شخصیتی مانند آیت الله یزدی اتفاق جبران ناپذیری برای جمهوری اسلامی است.

عضو بسیج جامعه اساتید خراسان جنوبی بیان کرد: مرحوم آیت الله یزدی فقیه عالی مقام و مجاهد استوار و مستحکمی در نظام جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه بود.

ایزدخواه عنوان کرد: مرحوم آیت الله یزدی از وزنه های مهم ساختار جمهوری اسلامی بودند که قطعا حضور شخصیتی مانند ایشان وزانت بیشتری به نهادها و مراجع تصمیم گیری می‌داد.

وی اظهار کرد: آیت الله یزدی مبارزات زیادی برای پیروزی انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) داشتند و در محضر آیت الله بروجردی(ره) و امام راحل(ره) درس فراگرفتند.

عضو بسیج جامعه اساتید خراسان‌جنوبی گفت: بیان امام راحل (ره) از بینش سیاسی، اجتماعی، دروس فقهی و ... به گونه ای بود که مرحوم آیت الله یزدی را به وجد آورد و موجب شد این فرد نیز در کنار درس طلبگی با فرا گرفتن بینش سیاسی و اجتماعی افق دید سیاسی خود را گسترش دهد.  

ایزدخواه بیان کرد: فعالیت های سیاسی آیت الله یزدی از ابتدای حضورشان در قم آغاز می‌شود و فعالیت های تبیینی این شخصیت باعث می‌شود که ساواک ایشان را جزو افرادی که افشاگری می‌کنند تلقی کرده و وی را تبعید و مورد آزار و شکنجه قرار دهد.

وی با بیان این‌که مرحوم آیت الله یزدی در تبعید از همراهی امام غافل نبودند، افزود: در دوران تبعید نیز در بحث دریافت و توزیع اعلامیه، مبارزات ستم شاهی و تبیین نهضت امام راحل(ره) فعالیت داشتند.

عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند عنوان کرد: مرحوم آیت الله یزدی تالیفات زیادی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه فقهی، قرآنی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند.

ایزدخواه تصریح کرد: مرحوم آیت الله یزدی دروس فقهی را در حوزه علمیه قم در محضر اساتید بزرگی فرا می‌گیرند که قطعا حضور در محضر بزرگان در شِکل دهی شخصیت ایشان تاثیر داشته است.

وی گفت: آیت الله یزدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان ثابت قدم بوده و نظام جمهوری اسلامی را همراهی کرده و در جایگاه های خطیر و بزرگی قرار گرفته و مسئولیت های مهمی را برعهده گرفتند.

عضو بسیج جامعه اساتید خراسان جنوبی بیان کرد: مرحوم آیت الله یزدی عمر مفید خود را در خدمت نظام جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قرار دادند.

مسئولیت‌های مرحوم آیت الله یزدی

ایزدخواه به مسئولیت‌های مرحوم آیت الله یزدی اشاره کرد و گفت: حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، عضو شورای نگهبان، عضو شورای بازنگری قانون اساسی، ریاست قوه قضائیه طی سال‌های 1368 تا 1378، عضو مجلس خبرگان رهبری، ریاست و دبیری شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ... از جمله مهمترین مسئولیت‌های مرحوم آیت الله یزدی بوده است.

وی به توصیف مقام معظم رهبری از این شخصیت اشاره کرد و افزود: مرحوم آیت الله یزدی در برهه هایی که جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دچار مشکلاتی شد مواضع صریحی که مبتنی بر غیرت دینی ایشان بود اتخاذ کرده و جامعه و مردم را بیدار و آگاه می‌کرد که به فتنه 1388 به عنوان نمونه ای از این بیداری می‌توان اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند به دیدار مقام معظم رهبری با اعضای مجلس خبرگان رهبری در اسفند سال 1394 اشاره و اظهار کرد: ایشان در این دیدار از وزانت پیدا کردن مجلس خبرگان به واسطه حضور آیت الله مصباح و مرحوم آیت الله یزدی اشاره کرده و گفتند عدم حضور این افراد در مجلس خبرگان رهبری باعث خسارت وارد شدن به خبرگان است. این تعبیر به این دلیل بود که شخصیت هایی مانند آیت الله مصباح و آیت الله یزدی شخصیت هایی برجسته و سرمایه های معنوی هستند که باعث جهت دهی درست به جامعه و افراد شده که اگر نباشند باعث خسران خواهد بود و لازم است در زمان حضور، این شخصیت ها مورد توجه قرار گیرند.

ایزدخواه در خصوص دلیل دشمنی با شخصیت آیت الله مصباح و مرحوم آیت الله یزدی، گفت: همواره دشمن زودتر و بهتر از دوستان نیروهای فکری، گفتمان ساز و جریان ساز را شناخته و پی به تاثیر عمیق آن‌ها در جامعه می‌برد‌‌.

وی ادامه داد: این نیروهای تاثیر گذار می‌توانند در زمینه علمی، فرهنگی، دفاعی، امنیتی، سیاسی، اجتماعی، حوزوی و ... باشند. تبیین های سیاسی، روشنگری و آگاه سازی افراد تاثیر گذار می‌تواند جامعه را از گمراهی نجات دهد.

عضو بسیج جامعه اساتید خراسان‌جنوبی گفت: دشمن به دلیل ترس و نگرانی که از تاثیر گذاری نیروهای موثر در جامعه دارد دست به اقدام ترور فیزیکی و شخصیتی آنها می‌زند.

ایزدخواه با بیان این‌که شخصیتی مانند مرحوم آیت الله یزدی از برکات خداوند برای جمهوری اسلامی هستند، افزود: متاسفانه مردم و جوانان شناختی نسبت به این شخصیت‌ها ندارند یا کم است.

لزوم الگو گیری جوانان از مرحوم آیت الله یزدی

وی خطاب به جوانان در خصوص شخصیت‌هایی مانند مرحوم آیت الله یزدی، توصیه کرد: الگو پذیری از اینگونه شخصیت ها بسیار مهم است. جوانان اگر بخواهند در حوزه های مدیریتی و اجرایی نقش موثری داشته باشند حتما باید سوابق علما و فضلایی از جمله مرحوم آیت الله یزدی را شناخته، مطالعه کرده و الگو بگیرند.

عضو هئیت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند به نقش مهم مرحوم آیت الله یزدی در مقابله با فتنه 1388 اشاره و بیان کرد: فتنه 1388 یکی از سخت ترین اتفاقاتی بود که جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشت. دشمن با کمک عناصر داخلی و برخی خواص فریب خورده این فتنه را به وجود آورد اما خواص با بصیرتی از جمله مرحوم آیت الله یزدی با بصیرت و نگاه انقلابی که داشتند موضع خود را با شجاعت و شهامت اعلام کردند و نگذاشتند دشمن در فضای غبارآلود به اهداف خود که سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بود برسد.

ایزدخواه عنوان کرد: آیت الله یزدی در این اقدام وفاداری خود را به جمهوری اسلامی اعلام کرده و گفتند همیشه دنباله رو مقام معظم رهبری خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مرحوم آیت الله یزدی ذخیره‌ای برای جمهوری اسلامی ایران بود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.