بررسی موضوع کاهش جمعیت کشوراز زبان مسئول سازمان بسیج اساتید سپاه انصارالرضا(ع)

استان خراسان جنوبی

بررسی موضوع کاهش جمعیت کشوراز زبان مسئول سازمان بسیج اساتید سپاه انصارالرضا(ع)

اگر فکری عاجل برای کنترل روند کاهشی زاد و ولد درایران نشود جمعیت جوان و پویایی کشور به سرعت کاهش یافته و ممکن است در آینده ای نزدیک ناگزیر به نیروی کارگری کشورهای دیگر نیازمند باشد

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب) خراسان جنوبی،

 سید جواد حسینی واشان مسئول سازمان بسیج اساتید سپاه انصارالرضا(ع) در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهارداشت: جمعیت کشورها به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت و از موضوعات اساسی مورد توجه حکومت است.

 

وی ادامه داد: کشورهای توسعه یافته در اواخر قرن بیستم میلادی با تحمیل سیاست‌های مدنظر خود در کشورهای در حال توسعه تلاش کردند تا روند افزایش جمعیت کشورها را کنترل نمایند ودر بسیاری از کشورها نیز موفق شدند.

 

حسینی واشان با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران نیز میزان زاد ولد در دهه 80 نسبت به دهه ۶۰ به نصف کاهش یافت، افزود: با تداوم وضعیت فعلی ساختار جمعیت به سمت میانسالی و پیری در حال پیشرفت است و بر اساس مطالعات علمی ایران جزو ۱۰ کشور است که به سرعت به سمت کهنسالی در حرکت می باشد.

وی ادامه داد:  بنابراین اگر فکری عاجل برای کنترل روند کاهشی زاد و ولد درایران نشود جمعیت جوان و پویایی کشور به سرعت کاهش یافته و ممکن است در آینده ای نزدیک ناگزیر به نیروی کارگری کشورهای دیگر نیازمند باشد.

حسینی واشان گفت: یکی از اقدامات مثبت مجلس تصویب قانون حمایت از خانواده و جمعیت با در نظر گرفتن سیاست های تشویقی برای مادران شاغل باردار و شیرده است اگر این قانون توسط دولت به خوبی اجرا شود می ‌تواند مشوق مناسبی برای افزایش پایداری خانواده و زاد و ولد باشد.

مسئول سازمان بسیج اساتید خراسان جنوبی تاکید کرد: تورم، مشکلات اقتصادی و سیاست های دولت ها نیز در سال های اخیر در کاهش میزان زاد و ولد اثر گذار بوده است.

وی ادامه داد: در سالیان اخیر، حضور بی رویه زنان در صحنه های اجتماعی و فعالیت های اقتصادی و تغییر بعضی باورهای فرهنگی سنتی جامعه، از طریق القاء افزایش سطح فکری و آگاهی های اجتماعی زنان باعث کاهش تمایل به ازدواج و فرزند آوری در زنان ایرانی شدند.

توجه مسئولان به منویات رهبری در خصوص افزایش جمعیت

حسینی واشان افزود: به عبارت دیگر با تغییر سبک زندگی ایرانی و تغییر ذائقه ایرانی شاهد نوعی بحران در سالیان آتی در جامعه ایرانی به نام بحران جمعیت خواهیم بود بنابراین می بایست باکمک گرفتن از فرصت های موجود شامل بیانات و منویات امامین انقلاب، اسناد بالادستی و قوانین و مقررات حمایتی موجود، ظرفیت فعالان بین المللی حوزه افزایش جمعیت مدیریت مناسبی در مسائل اساسی حوزه جمعیت هستند.

وی با اشاره به  تغییر سبک زندگی و کاهش باور عمومی در تشکیل خانواده ازدواج آسان و فرزندآوری، گفت: مدرنیزه و فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی، کاهش شدید نرخ رشد جمعیت، موانع قانونی و عدم حمایت کافی از خانواده و زاد و ولد و نفوذ نهادهای بین المللی و غربی و اثرگذاری بر باورهای اجتماعی مهمترین راهبردهای مدیریت جمعیت کشور است.

 حسینی واشان افزود: آگاه‌سازی وایجاد باور در خانواده جهت فرزند آوری دوم تسهیل و ترویج ازدواج آسان در جامعه ، تلاش در جهت کاهش آمار طلاق در جامعه و افزایش تاب آوری و تحکیم خانواده ،مطالبه تحقق سیاستهای کلی جمعیت مد نظر مقام معظم رهبری و قانون اخیر اخیر مجلس از دولت جدید و نظریه‌پردازی و تولید فکراز مهمترین راه های مدیریت جمعت کشور است.

وی تاکید کرد: لازم است تمام رسانه های مکتوب دیداری و شنیداری و مجازی دستگاه های فرهنگی دانشگاه ها بسیج به ویژه بسیج جامعه زنان قرارگاه های فرهنگی در جهت اجرای سیاستهای جمعیتی هم افزا شده تا شاهد موفقیت در اجرا و تحقق سیاست های جمعیتی کشور باشیم.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.