میزگرد خبرگزاری ایسنا خراسان جنوبی درباره نقش دانشگاهیان در پیروزی انقلاب اسلامی

استان خراسان جنوبی

میزگرد خبرگزاری ایسنا خراسان جنوبی درباره نقش دانشگاهیان در پیروزی انقلاب اسلامی

با حضور دکتر سید جواد حسینی واشان، مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی‌جعفری، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های خراسان جنوبی، حجت الاسلام جواد اکبری مطلق، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی میزگردی درباره نقش دانشگاهیان در پیروزی انقلاب اسلامی در خبرگزاری ایسنا برگزار شد:

ایام فجر انقلاب اسلامی نتیجه حرکت توده های مختلف مردم از جمله دانشجویان و نقطه شروع حرکتی تمدن ساز و جهانی در همه ابعاد خود به رهبری حضرت امام (ره) می‌باشد که نقش موثری در تاریخ معاصر ایران داشته است زیرا دانشجویان را می‌توان یکی از گروه‌هایی دانست که به دلیل آشنایی و آگاهی بیشتر از جریانات سیاسی-اجتماعی، حضور آنان در تمامی صحنه‌های انقلاب کاملا ملموس، محسوس و پررنگ است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی‌جعفری، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های خراسان جنوبی در این رابطه به ایسنا گفت: نقش دانشگاهیان در بخش‌های مختلف کم نظیر بوده و اگر قبل از دوران انقلاب عرصه دفاع مقدس را در نظر بگیرید در دوران انقلاب در ش بیرجند در جریان حرکت‌های انقلابی که از سوی جمعی از دانشجویان و طلاب صورت گرفت که در پی آن منجر به شهادت شهید سندروس شد.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌های خراسان جنوبی در میزگرد ایسنا بیان کرد: در جهاد تبیین و فراگیر شدن این موضوع اگر بنا باشد یک مسیر درست را طی کنیم باید دانشگاه دنبال این باشد که مباحث در آن کالبد شکافی شود و مسیر خودش را پیدا کند و جهت فکری دانشجو خود را تصحیح کنیم که بخش علمی و دینی بر یکدیگر مکمل شود تا خروجی آن انسان متخصص باشد.

وی در خصوص حرکت عمومی که خطاب رهبر انقلاب به بحث حلقه‌های میانی به جوانان این بود «که این، نه به عهده‌ی رهبری نه به عهده‌ی دولتنه به عهده‌ی دستگاه‌های دیگر است؛ بلکه به عهده‌ی مجموعه‌هایی از خود ملّت بوده که خوشبختانه امروز ما این را کم هم نداریم» و طرح حامی و حلقه‌های میانی از این موضوع نشات گرفت که گروهی از مردم برای ارتباط در جهت حل مسائل کشور برآمدند.

حجت الاسلام والمسلمین جعفری با بیان اینکه بین کار سیاسی با فعالیت و تصمیم سیاسی مخالفتی نیست گفت: آنچه که ما مخالف آن هستیم سیاسی کاری است و لذا بحث انتخابات یک موضوع سیاسی- ملی بوده که سرنوشت مردم و همه افراد در این قضیه رقم می‌خورد و دانشگاهیان و نخبگان که در بین مردم هستند؛ می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

نقش اساسی دانشگاهیان در پیروزی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام جواد اکبری مطلق، رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه رضاخان با تاسیس دانشگاه ها در پی ضربه زدن به بحث‌های دینی بود، گفت: دانشگاهیان خلاف این هدف حرکت کرده و در پیروزی انقلاب نقش اساسی ایفا کردند که بعد از انقلاب تا الان که ۴۵ سال گذشته هر روز نقش دانشگاهیان پرررنگ‌تر از قبل دیده می‌شود.

وی افزود: سطح انتظار جامعه از دانشگاه خیلی بالا است و این تحولی که در بحث رشته‌ها ایجادمی‌شود باعث شد که دانشگاه‌ها به سرعت نواقص خود را دیده و در صدد برطرف آن برآیند و اگر به سخنان حضرت امام (ره) توجه کنیم می‌بینیم شاخصه اصلی را بر دوش دانشگاهیان گذاشته اند، لذا قشر فرهیخته جامعه اساس سعادت و شقاوت یک جامعه می‌توانند باشند و تعالی جامعه را فرهنگ ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام اکبری با بیان اینکه اگر انقلاب اسلامی را انقلاب فرهنگی بنامیم گزاف نگفتیم چون همین است، گفت: مقوله فرهنگ جدای از علم نیست و با هم منزوج بوده و با توجه به اینکه نفوذ تهاجم فرهنگی در دانشگاه‌ها بسیار دیده می‌شود، در خیلی از کشورها جوانان در بحث‌های ملی یا مذهبی خود مشکل وحدت دارند که در کشور ما همچین چیزی نیست و در جامعه هر روز بیشتر از قبل انسجام ایجاد شده است.

لزوم توجه نخبگان به مسایل روز جامعه

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی بیان کرد: در دانشگاه تضارب آرا بسیار است و می‌تواند هر استادی اندیشه خود را ارائه دهد و دانشجوی کلاس نیز با آن اندیشه مخالفت کند، مقام معظم رهبری نیز در این خصوص تاکید دارند که تضارب آرا بیشتر شود و مطالبه‌گری‌ها، کرسی آزاداندیشی و تریبون آزاد هنوز به حد مطلوب خود نرسیده و اگر سوال و شبهه‌ایی وجود دارد نباید همانطور بسته شود لذا با توجه به نواقصی که وجود دارد، نخبگان باید در جایگاه خود به رفع آن نواقص بپردازند.

وی تصریح کرد: آزادی که با کرامت انسانی همخوانی داشته باشد تا حد مطلوب در دانشگاه وجود دارد و این آزادی یک معنایی به کلاس درس استاد داده و لذا گفتاری که در کلاس مطرح می‌شود به معنای تایید استاد نیست بلکه چالشی را برای دانشجو فراهم کرده و برای رفع آن ذهن را درگیر می‌کند.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه در بحث بیانیه گام دوم انقلاب باید به تببین درست بردازیم، اظهار کرد: در اجرای بیانیه بحث امید و جوانان بسیار پررنگ است که راهکارهای نقش آفرینی مطرح می‌شود و نتیجه آن ورود نسل جوان متعهد با ساختار مدیریتی کشور است.

وی ادامه داد: لذا باید عناصر شناختی مطرح و نقاط امید بخش را بیان کرد و در هر برهه‌ایی راهکار زمان خودش را داد و از گذشته الگو گرفت.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اظهار کرد: در بحث انتخابات باید مردم درگیر مسائل جزیی نشوند، چرا که دشمن می‌خواهد مردم را از هدف اصلی دور کند که با آگاهی از موفقیت‌های انقلاب اسلامی می‌توان جامعه را به هدف کلان نزدیک کرد.

اولین شهدا در برابر زیاده خواهی‌های استعمارگران دانشجو بودند

سید جواد حسینی واشان، مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ایده اولیه شکل‌گیری آموزش نوین یا دانشگاه در ایران در واقع ایجاد مرکز جدید آموزش در مقابل آموزش سنتی یا حوزه بود تا با پرورش و تربیت، نسل دانشگاهی در مواقع ضرورت از آن‌ها در برابر علمای حوزوی استفاده کنند، گفت: هدف ایجاد مرکز آموزشی وابسته به دربار بود ولی در روند شکل‌گیری انقلاب، خلاف ایده اولیه شاهنشاه، به وقوع پیوست و با توجه به مطالعات و شنیده‌ها از بزرگان، پدران و معلمان و اساتید، در دوره پهلوی، عموم جامعه حق تحصیل بعد از سیکل و یا دانشگاهی را نداشتند و محدود به فرزندان قشر خاصی از جامعه بود و بزرگان جامعه حق تحصیل داشتند و فرزندان عموم جامعه، حداکثر تا سیکل تحصیل می نمودند و اقشار و طبقات خاص به مدارج بالاتر ادامه تحصیل می‌دادند.

وی ادامه داد: با این حال، وقتی به انقلاب نزدیک می‌شویم می‌بینیم که با همین شرایط، قشر بیدار و زنده جامعه دانشگاهیان هستند، اولین شهدا در برابر زیاده خواهی‌های استعمارگران، از سال ۱۳۳۲ شهدای دانشجو بودند در وقایع سال‌های ۳۲،۴۲، ۵۶، ۵۷ حتی تا ۶۰ بیشترین نقش آفرینی را قشر دانشگاهی و حوزوی داشتند.

وی با بیان اینکه بعد از تحقق انقلاب اسلامی مردم ایران نیز بیشترین نقش را در پیشرفت ایران اسلامی، نخبگان حوزوی و دانشگاهی داشتند، بیان کرد: در این ۴۵ سال قشری که بسیار توانسته موثر باشند در همه حوزه‌ها دانشگاهیان و حوزویان بودند که در بسیاری از علوم و فنون در دنیا حرفی برای گفتن داشتند و بخشی از ناامیدی‌هایی که در جامعه ایجاد می‌شود به جهاد تبیین و عدم بیان آن‌ها برمی‌گردد.

حسینی با اشاره به فرمایش حضرت امام خمینی(ره) که دانشگاه مبدا همه تحولات است، اظهار کرد: اگر تحول فرهنگی، اقتصادی، علمی و پژوهشی در عرصه سیاسی و در تمام بخش زندگی می‌خواهد در جامعه ایجاد شود؛ منشأ آن دانشگاه و اساتید دانشگاه هستند و این افراد می‌توانند با هدایت درست مسیر، پرچمدار باشند و تمام بخش‌ها را مدیریت کنند.

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی افزود: دانشگاه باید کرسی‌های آزاد اندیشی را با تعداد بیشتر برنامه‌ریزی و برگزار کند و به نقد و نظریه بپردازد و اگر این اتفاق بیفتد زمینه پیشرفت فراهم خواهد شد لذا در تمام بخش‌ها تلاش دانشگاهیان قابل تقدیر است و بسیار درخشان‌تر عمل کرده و اثرگذاربوده است. در دانشگاهی که دانشجو آن کمتر از ۱۷۵ هزار نفر قبل انقلاب بوده امروزه به ۴ میلیون دانشجو رسیده است و همین طور تعداد اعضای علمی به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا نقش دانشگاهیان ممتاز دیده می‌شود، گفت: رویکرد کلی نظام اسلامی این بوده که در فضای کلاس آزادی بیان یک اصل است و موضوع آزادی بیان عمدتا در مباحث اعتقادی، سیاسی و فرهنگی مطرح می‌شود لذا رویکرد کلی نظام بر آزادی بیان و ارائه اندیشه‌ها در فضای کلاسی توسط دانشجویان بوده و انتظار بر این بوده که استاد در این مباحث، آمادگی اقناع دانشجویان و پاسخ به مسائل را داشته باشد. گاهی هم ممکن است استادی آمادگی این مسائل را نداشته باشد و تعامل دیگری داشته باشد که این را نباید به حساب نظام گذاشت بلکه باید با استاد گفت وگو نمود و نگاه و اصول کلی مورد انتظار در دروس عمومی را تشریح کرد.

حسینی گفت: در طی این ۵ سال که از طرح بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام عظمای ولایت می‌گذرد تبیین آن را ابتدا دانشگاهیان و حوزویان جدی گرفتند ولی در ادامه راه انتظارات برآورده نشد و هنوز جامعه دانشگاهی نتوانستند انتظارات را برآورده کند، لذا در بیانیه گام دوم انقلاب دانشگاهیان دو وظیفه دارند که یک مورد فراموش نکردن زیرساخت اهداف بیانیه و دوم تبیین اصول حاکم بر بیانیه از جمله امیدآفرینی است.

وی اظهارکرد: شعار وزارت علوم در دولت سیزدهم «آموزش مبتنی بر نیاز جامعه» است که در مقطع کارشناسی اول باید پیوست اشتغال رشته فراهم شود که این دانشجو در کجا استفاده خواهد شد و نیاز جامعه در این رشته چقدر است و به طور جدی این مسئله در قالب ایجاد بورس تحصیلی دانش، صنعت و...در حال پیگیری ‌شود.

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی در خصوص انتخابات تصریح کرد: انتخابات از هر مسئله دیگری در این دوره در کشور اهمیت بالاتری دارد و در انتخابات باید بتوانیم دستاوردها و بخش‌های امید بخش را برای مردم بیان کنیم چرا که دشمن ما را استحاله فرهنگی کرده و باید خودمان را از لحاظ فرهنگی ببینیم که چه تغییری کرده‌ایم لذا امروز وضعیت جامعه ما قابل دفاع و نیاز به تبیین دارد چرا که در تمامی عرصه‌ها نظام اسلامی خوش درخشیده ولی نیازمند بیان و تبیین هستیم.

وی خاطر نشان کرد: بزودی شاهد افزایش حس امید و نشاط در جامعه با انجام خدمات صادقانه دولت مردمی و انقلابی خواهیم بود آحاد جامعه یکپارچه و همدل، فجر انقلاب اسلامی و انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی را با هم جشن می‌گیریم و مسیر را برای تحقق اهداف انقلاب و نابودی استکبار فراهم خواهیم کرد چرا که همه ما برای ایران اسلامی متحد، پای آرمان‌های انقلاب اسلامی هستیم.
لینک خبرگزاری ایسنا

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.