دیدگاه معرفت شناختی حاکم در دنیای مدرنیته محروم از دریافت معنا و حقیقت هستی است
دیدگاه معرفت شناختی حاکم در دنیای مدرنیته محروم از دریافت معنا و حقیقت هستی است
به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی، نشست هم اندیشی «معنویت در دنیای جدید» به همت کانون بسیج اساتید دانشگاه صنعتی بیرجند در تاریخ 30 اردیبهشت ماه 98 با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدهادی شهاب عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند در سالن جلسات دانشگاه صنعتی بیرجند برگزار شد.
در این جلسه دکتر شهاب با تاکید بر وجود دو مفهوم صورت و معنا در امور عالم بیان داشت: دو نگاه کلان معرفت شناختی در دنیا به وجود آمده است. نگاه اول معتقد است جهان جز محسوسات نیست و نگاه دوم قائل به این است که عالم لایه ها و معانی دیگری به جز صورت و ظاهر آن دارد.
وی افزود: این سؤال در مورد انسان نیز مطرح است که آیا بشر به جز جسم ظاهری که دارد، دارای ساحات و مراتب دیگری نیز میباشد؟ در جواب این سؤال باید به این نکته توجه داشت که صورت چه ارتباطی با معنا می تواند داشته باشد.
حجت الاسلام و المسلمین شهاب گفت: ما با توجه به این که در عالم ماده زندگی می کنیم و عالم ماده چیزی نیست جز عالم صورتها، لذا با محدودیتهایی مواجه هستیم که مربوط به همین صورتها است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود ابراز داشت: البته به عنوان نکته اول می توان گفت معنا بدون صورت امکان پذیر نیست و معنای محض نمیتواند در این عالم باشد. نکته دوم این است که صورت گواهی برای معنا میتواند باشد، مانند محبت که می تواند به صورتهای مختلف به دیگران منتقل شود. مادر رفتارهای مختلفی را برای ابراز محبتش نسبت به فرزندش استفاده می کند، یعنی در اینجا معنا یکی است که همان محبت است، اما صورتهای مختلف بر آن اشاره دارند.
دکتر شهاب در ادامه اظهار کرد: اگر در امور فرهنگی به دنبال این باشیم که فقط صورتها و کالبدها را حفظ کنیم، کالبد بی جان و بی رمقی خواهیم داشت که کاربردی نخواهد داشت. به عنوان نکته بعد نیز باید توجه داشت که البته صورتها عامل حرکت برای انسانها هستند و تصاویری که از عالم در ذهن داریم علت نوع مواجهه محسوب میشوند. البته ممکن است بین تصویری که داریم با آنچه واقعیت است فاصله داشته باشیم.
وی افزود: بزرگترین راهزن برای معنا خود صورت میتواند باشد، چرا که اگر صورت به هدف تبدیل شود آنگاه معنا را از ریشه می سوزاند و از بین می برد و در نتیجه توجه ما در صورت متوقف خواهد شد.
عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند در ادامه با اشاره به این که حتی متفکرانی در غرب به دنبال نجات مسیحیت تعریفی را از«ایمان» انجام داده اند، عنوان کرد: اتفاقی که از قرن 16 الی 20 در دنیا افتاده است این است که لایه های صورت هر روز بیش از دیروز ضخامت پیدا کرده است و انسان مدرن از معنا فاصله بیشتری گرفته است. انسان مدرن که فکرش مقید به نگاه پوزیتیویستی شده است، به دنبال آزمایش و محصول است، یعنی چیزی که بتواند آن را کامل حس کند.
حجت الاسلام و المسلمین شهاب در پایان بیان داشت: اگر در نگاه به امور دنیا برچسب معنوی را بچسبانیم حب دنیا اتفاق نمیافتد و برچسب معنوی چیزی نیست جز این که توجه داشته باشیم همه عالم مخلوق خداوند است. حضرت علی (ع) در دنیا کار و فعالیتش را با علاقه و شوق هم انجام میداد اما او چون معنا را میبیند صورتها او را مشغول به خود نمیکنند.
در پایان پیرامون موضوع جلسه بحث و تبادل نظر بین اعضای هیأت علمی حاضر در جلسه صورت گرفت و هر یک از اساتید به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
افزودن دیدگاه جدید