انتخابات و مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است

استان خراسان جنوبی
در نشست مجازی معاونت تربیت و آموزش بسیج اساتید استان خراسان جنوبی مطرح شد:

انتخابات و مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است

نشست تخصصی با موضوع ایران قوی و عظمت ملت ایران در ۱۴۰۰ به همت معاونت تربیت و آموزش بسیج اساتید استان خراسان جنوبی بصورت مجازی برگزار شد.

بسم الله الرحمن الرحیم 

دومین جلسه از سلسله نشست‌های  «ایران قوی و عظمت ملت ایران در ۱۴۰۰» تحت عنوان  «انتخابات ۱۴۰۰ و ایران قوی» روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۲۱ تا ۲۲ و ۳۰ دقیقه  با سخنرانی حضرت حجت الاسلام والمسلمین طالب پور از اساتید حوزه و دانشگاه و رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان، به صورت وبینار برگزار گردید. در این جلسه ایشان ابتدا به قسمتی از سخنرانی مقام معظم رهبری در فروردین ۱۴۰۰ اشاره کردند:

 «از جهت وجهه خارجی هم انتخابات و مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است. همه باید بدانیم که اذعان کنیم که امکانات دفاعی و قدرت دیپلماسی به کشور اقتدار می‌دهد، و شکی نیست. اما بیش از همه اینها، ملت و مردم یک کشور هستند که به کشور اقتدار می دهند. اگر در دنیا احساس شود که ملتی هوشیار و بیدار و با انگیزه است، هیبت و اقتداری در چشم همه پیدا می‌کند. بنابراین حضور مردم موجب اقتدار کشور می‌شود». 

بر مبنای فرمایشات مقام معظم رهبری، ایشان به مولفه های اقتدار اشاره کردند که به تعدادی از آنها اشاره می شود: ۱- توانمندی و قدرت نظامی ۲- اقتصاد قدرتمند، پایدار و غیر وابسته ۳- علم و تکنولوژی ۴- وحدت ملی ۵- قدرت بومی ۶- توجه به نخبگان، و ارتباط متقابل نخبگان و حاکمیت ۷ _ دیپلماسی قوی، وارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی متناسب با شرایط. 

در نظام های دینی هم به تعداد دیگری از مولفه‌های اقتدار می توان اشاره کرد، ازجمله: ایمان به خدا و مبدا و معاد، پشتوانه‌های دینی، توجه به تحقق وعده های الهی، توجه به نصرت الهی، و روحیه جهاد، شهادت، ایثار و فداکاری.

در ادامه ایشان به این مطلب اشاره کردند که حداقل ۴ انتخابات مهم و اساسی در کشور داریم: مجلس خبرگان، که با یک واسطه رهبری را تعیین می کند، ریاست جمهوری که بالاترین مقام اجرایی کشور است، مجلس شورای اسلامی، و شورای اسلامی شهر و روستا. سایر مدیریت های کشور نیز حداکثر با چهار واسطه توسط مردم انتخاب می شوند. 

 انتخابات و مشارکت حداکثری مردم، صرف نظر از اینکه چه کسی و چه دولتی سر کار بیاید عزت، اقتدار، وحدت ملی، و امنیت را به دنبال دارد و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، انتخابات یک تجدید قوا برای نظام است و ایشان بیشتر از آنکه بر نوع انتخاب تاکید داشته باشند، بر اصل مشارکت در انتخابات تاکید دارند. اگر مشارکت پایین باشد دشمنان دچار توهم می‌شوند که لابد اگر تهدیدی متوجه ما شود مردم از نظام و از کشور حمایت نخواهند کرد.

ایشان در پاسخ به این سوال که ۴۲ سال پیش رفراندوم شده و نظام جمهوری اسلامی سر کار آمده است. چرا حالا رفراندوم برگزار نمی کنیم؟  عنوان نمود که کجای دنیا سراغ داریم که یک نظام، خودش را به رفراندوم بگذارد؟ حال آنکه ما این کار را که همان ابتدا انجام داده‌ایم، و کجای دنیا مجدد پس از چند سال دوباره خودش را به رفراندوم می گذارد؟ جواب دوم اینکه همین انتخاب ها در کشور نوعی رفراندوم است. زیرا کسی که پای صندوق می آید نظام را قبول دارد که شرکت می کند و رئیس جمهور و نماینده نماینده مجلس و غیره را انتخاب می‌کند. 

وقتی تحولات منطقه و دنیا و تیز کردن دندان دشمنان را می‌بینیم، با حضور در انتخابات پاسخ این ها داده می شود. 

علاوه بر اصل مشارکت که در درجه اول اهمیت قرار دارد. این امر که امور کشور به دست چه کسی و چه افرادی سپرده شود نیز مهم است. تفکر انقلابی، پایبندی و ارزشها، و تفکر  «ما میتوانیم» ، چیزی است که ما در انتخابات به آن نیاز داریم. در واقع برای مشارکت در انتخابات باید به هر دو مطلب توجه داشته باشیم.

 در پاسخ به گلایه ها و این مطلب که فشار اقتصادی بر مردم زیاد است، باید گفت عدم شرکت در انتخابات مشکل را حل نمی کند بلکه می تواند مشکلات را بیشتر کند. قبلا  انتخاب هایی صورت گرفته که کشور و مردم را دچار مشکلات مختلف کرده است. لذا لازم است درجهت انتخاب درست نیز تلاش نمود. مطلب دوم، توجه به سیاست‌ها و راهبردها و تلاش دشمنان است. چه کسانی انتخابات را تحریم و چه کسانی تشویق به عدم شرکت می کنند؟ چرا از طرفی می‌گویند رای شما تاثیر ندارد، و از طرفی تشویق می‌کنند که شرکت نکنید؟ اگر رای ما تاثیر ندارد پس چرا تشویق می‌کنند که شرکت نکنید؟

در نهایت ایشان عنوان کردند که باید دنبال دولت جوان انقلابی باشیم، دولتی که برای حل مشکلات برنامه داشته باشد. به عنوان نتیجه نهایی می توان گفت که الزامات اصلی قوی شدن ایران در شرایط فعلی حضور حداکثری در انتخابات و رای و انتخاب رئیس جمهور اصلح است. 

در پایان ایشان  در پاسخ به این سوال که اگر مشارکت پایین باشد ولی رئیس‌جمهوری انقلابی انتخاب شود بهتر است یا مشارکت بالا باشد ولی یک رئیس جمهور غیر انقلابی؟  عنوان نمودند که اولاً این گونه نیست که اگر مشارکت بالا باشد انتخاب مطلوبی صورت نخواهد گرفت. ما

 قبلاً هم با انتخاباتی با مشارکت بسیار بالا و انتخاب خوب و درنتیجه دولتی انقلابی داشته ایم، و مطلب دوم اینکه مشارکت بالا در انتخابات اصل نظام را بیمه می‌کند، حتی اگر فرد مناسبی انتخاب نشود. نارسایی ها قابل جبران است ولی مشارکت پایین اصل نظام را دچار مشکل می‌کند.

والسلام

معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید خراسان جنوبی

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.