همراهی مردم یکی از عوامل دوام و بقای انقلاب

استان خراسان جنوبی
در نشست مجازی معاونت تربیت و آموزش بسیج اساتید استان خراسان جنوبی مطرح شد:

همراهی مردم یکی از عوامل دوام و بقای انقلاب

نشست تخصصی با موضوع ایران قوی و عظمت ملت ایران در ۱۴۰۰ به همت معاونت تربیت و آموزش بسیج اساتید استان خراسان جنوبی بصورت مجازی برگزار شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج خراسان جنوبی، چهارمین جلسه از سلسله نشست های بصیرت افزایی ایران قوی  و عظمت ملت ایران 1400 تحت عنوان «عظمت تحول‌آفرین ملت ایران در انتخابات ۱۴۰۰»، با سخنرانی حضرت حجت الاسلام و المسلمین طالب پور رئیس مجمع بسیجیان استان اصفهان برگزار گردید. ایشان در ابتدا  با بیان نقش مردم در تحول مورد نیاز نظام و ملت ایران، عنوان نمود که یکی از عوامل دوام و بقای یک حرکت وانقلاب، همراهی مردم است. در بیان تفاوتهای انقلاب اسلامی با سایر انقلابها، عنوان نمود که در انقلاب اسلامی مردم زندان ‌رفتند، شکنجه شدند، شهید دادند تا انقلاب پیروز شد، و بعد از پیروزی نیز همراه انقلاب ماندند. در انقلاب های دیگری مانند انقلاب کبیر فرانسه یا انقلاب شوروی تمام مردم انقلاب نکردند. انقلاب کبیر فرانسه انقلاب کارگری بود و در شوروی کشاورزان انقلاب کردند، اما در انقلاب اسلامی ایران تمام اقشار در انقلاب نقش داشتند. در انقلاب کبیر فرانسه مردم بعد از پیروزی انقلاب کنار رفتند و در انقلاب شوروی سابق بعد از پیروزی انقلاب مردم کنار زده شدند، اما در انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب مردم نه کنار زده شدند و نه کنار رفتند. حضور مردم باعث پیروزی و پشت سر گذراندن بحران های مختلف بوده است. سخت ترین دوران انقلاب سال‌های اول انقلاب بود. انقلاب نوپا بود و با کودتاها واختلافات قومی متعدد مانند خلق عرب، خلق کرد، خلق بلوچ و غیره مواجه بود. حضور مردم باعث شد که تمام این بحران‌ها را پشت سر گذاشتیم. در دفاع مقدس،  بزرگترین جنگ سده های اخیر، با وجود ائتلاف سنگین علیه انقلاب، شامل شرق و غرب کشورهای مختلف، جنگی که برنامه‌ریزی یک هفته‌ای برای اشغال ایران و ساقط کردن انقلاب شده بود، با حضور مردم هشت سال طول کشید و با اراده مردم دشمنان ناکام ماندند. فتنه های دیگری مانند فتنه قائم مقامی آقای منتظری، فتنه ۷۸، فتنه ۸۸ که درنهایت به حماسه ۹ دی منجر شد، فراخوان های مختلف دشمنان در سال 99، با حضور مردم ناکام ماند. دشمن اعتراف می کند که گذر از گردنه های سخت تحریم کار هر کشوری نیست. پوتین رئیس جمهور روسیه عنوان کرد که بر ما که  یک ابرقدرت بودیم اگر این فشارها وارد می‌شد نمی‌توانستیم مقاومت کنیم. در تمامی عرصه ها و گردنه ها و بحران ها و فتنه هایی که سر راه این ملت و نظام قرارداشته، حضور مردم باعث ناکام ماندن دشمنان شده است. ایشان در ادامه با استناد به سخنان مقام معظم رهبری عنوان نمود که یکی از جلوه‌های بسیار مهم حضور مردم، انتخابات است. انتخابات یک فرصت بزرگ برای کشور است و این فرصت را نباید از دست داد. انتخابات یک نوسازی در کشور است یعنی افراد جدیدی وارد عرصه می‌شوند و نفس تازه‌ای به دستگاه‌های اجرایی دمیده می‌شود، بیمه کننده کشور، نعمت الهی، ولیله القدر انقلاب اسلامی است. انتخابات خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه می‌دمد. نکته دیگر اینکه یکی از افتخارات نظام ما این است که مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند که هر کسی را که مردم انتخاب کنند، تنفیذ می کنند. در برخی ازانتخابات، افرادی مراجعه می‌کردند به رهبر معظم انقلاب که فلانی را تنفیذ نکنید ولی رهبر معظم انقلاب زیر بار چنین درخواستی نمی‌رفتند.

 طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، انتخابات هرچه پرشورتر و هرچه با اقبال عمومی بیشتر همراه باشد، اثرات و منافعش برای کشور و برای خود مردم بیشتر خواهد بود. باید این باور را تقویت کرد و امید آفرینی کرد که هم اصل حضور و مشارکت حداکثری و هم نوع انتخاب مهم است. دشمن تلاش بسیار می‌کند که مشارکت را تحت تاثیر منفی قرار دهد. باید متناسب با تلاش دشمن برای عدم مشارکت، برای خنثی سازی فعالیت های دشمن تلاش کنیم. باید مردم را قانع کنیم که قطعا حضور شما در انتخابات در سرنوشت کشور موثر است و علاج درد های مزمن کشور در انتخاب مردم است و البته هدف انتخابات ۱۴۰۰ علاج درد های مزمن کشور است. اگر این شرکت پرشور مردم با یک انتخاب درست همراه شود که حقیقتاً یک نیروی کارآمد و با ایمان و پر انگیزه و علاقه‌مند به کار انتخاب شود،  نورعلی نور است و آینده کشور را تضمین خواهد کرد. انتخابات ما در شرایط بسیار حساسی برگزار می‌شود، هم مشکلات داخلی، هم مشکلات خارجی، و هم شرایط حاکم بر جامعه که باعث ناامیدی شده است. باید تلاش کنیم انتخابات پرشور برگزار شود.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم افق های بسیار بلندی ترسیم کرده اند: دهه پنجم انقلاب اسلامی، تمدن سازی انقلاب اسلامی، و نهایتاً آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی، حضرت صاحب الزمان علیه السلام، از افق های کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت در بیانیه گام دوم است، و این اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از صدور بیانیه گام دوم است،  و اولین دولتی است که باید برای تحقق بیانیه توجه ویژه‌ای بکند.

برخی شرکت در انتخابات را تکلیف می دانند و برخی حق. اما هم تکلیف است و هم حق، و البته تکلیف بر حق مقدم است. انتخابات پرشور و انتخاب مطلوب مکمل همند، و نقش نخبگان و اساتید دانشگاه در این زمینه خیلی مهم است. حضرت آقا می‌فرمایند جامعه نخبگانی کشور تجربه های زیادی دارد. من به طور قاطع عرض می کنم که امروز جامعه نخبه متدین و مومن به دین و انقلاب فهمشان و درک شان از مسائل به مراتب از نخبگان صدر اسلام و به طریق اولی از قبل از انقلاب بالاتر است و باید ورود پیدا کند و برای ایجاد تحول وارد صحنه شود و پیشران و جلودار باشند.  برای حل مشکلات، نخبگان انقلابی و مومن باید فکر و دانش حرکت در این راه را تولید کند. به جوان‌های عزیز توصیه می کنم به دنبال نخبگان مومن و انقلابی حرکت کنند، آنها برای شما تولید فکر کنند و شما در جهت تحقق آن حرکت کنید.

 در انتهای جلسه سخنران محترم در پاسخ به این سوال که چگونه باید مشارکت را بالا ببریم عنوان نمود که باید امیدآفرینی کرد. در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان مصلحت اندیشی میکند یا خیر،عنوان نمودند که شورای نگهبان برای تایید کاندیداها از چهار مرجع استعلام می کند: وزارت اطلاعات (نداشتن مشکل امنیتی) نیروی انتظامی (نداشتن مشکل انتظامی) قوه قضاییه (نداشتن سوئ پیشینه منجر به حکم)، و ثبت احوال(داشتن  تابعیت ایرانی). اگر هر ۴ مرجع به استعلام ها پاسخ مثبت بدهند، تایید می‌کند و اگر حداقل یکی از چهار مرجع پاسخ منفی بدهند کاندیدا تایید نمی کند. حتی اگر یکی از این مراجع به استعلام شورای نگهبان جواب ندهد، می‌گوید دلیلی بر رد شخص نداریم و شخص را تایید می کند. ضمن اینکه سعی شورای نگهبان بر این است که تمام جریانات و سلایق مختلف کاندیدا داشته باشند. مصلحت اندیشی نیز شاید در مواردی باشد ولی نه به گونه‌ای که مردم و رای مردم آسیب ببیند و حق انتخاب از آنها سلب شود. در پاسخ به سوالی که آیا فردی که در انتخابات تایید صلاحیت نشده و به فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بی توجهی می کند آیا در مجمع تشخیص مصلحت نظام جایگاهی دارد و نباید کنار گذاشته شود؟ بیان نمود که اولا مجمع تشخیص مصلحت جایگاه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نیست بلکه جایگاه مشورتی برای رهبر معظم انقلاب دارد. لذا حضور اینگونه فردی با توجه به تجاربی که دارد مانعی ندارد. ثانیاً عدم تایید شخص برای ریاست جمهوری، به معنای عدم صلاحیت برای سایر جایگاه‌ها نیست،  و ثالثاً گاهی اوقات مصلحت خود شخص این است که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

 و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته 

معاونت تربیت و آموزش و بسیج اساتید خراسان جنوبی

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.