تحلیل وبررسی نقش اساتید در افزایش مشارکت در انتخابات

استان خراسان جنوبی
دکتر سیدمحمود هاشمی،معاون تربیت وآموزش بسیج اساتید کشور

تحلیل وبررسی نقش اساتید در افزایش مشارکت در انتخابات

دکتر سیدمحمود هاشمی:مقام معظم رهبری در اهمیت انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌فرمایند: «بعضی از ایام زندگی انسان این خصوصیت را دارد که سرنوشت بخش عمده‌ای از زندگی انسان در آن تعیین می‌شود، مثل لیله‌القدر که هر سال این شب برای انسان سرنوشت‌ساز است.» ایشان انتخابات را نیز لحظه قدر دانستند و به مردم توصیه کردند حضور در آن را مغتنم بشمارند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج خراسان جنوبی،در دیداراساتیداستان با معاون محترم تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید،دکتر هاشمی بیان داشتند:

امنیت، سلامت، رقابت، مشارکت و انتخاب اصلح، مهمترین راهبردهای نظام در انتخابات هستند که در هر انتخاباتی، نظام نسبت به تأمین و تحقق تام آنها دغدغه‌ و حساسیت دارد. در این میان شاید بتوان گفت که دو راهبرد اخیر؛ یعنی مشارکت و انتخاب اصلح بیشترین اهمیت و حساسیت را دارند؛ زیرا در حالی که نظام رأساً متولی تحقق سه راهبرد نخست است، تحقق دو راهبرد دیگر منوط به مشارکت مردم در انتخابات و کیفیت آن است؛ موضوعی که نظام و عوامل آن، تنها بازیگر تأثیرگذار بر آن نیستند.

آنچه اهمیت بحث مشارکت را در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیش از پیش مسجل ساخته، همانا ضعف کارنامه‌ی عملکرد دولت مستقر و افزایش حجم و شدت مشکلات اقتصادی – معیشتی در کشور، در کنار افت بی‌سابقه‌ی مشارکت مردمی در انتخابات اسفند ماه 1398 است. درواقع، باتوجه به این عوامل و متغیرها، یک پیش‌بینی ابتدایی و ظاهری آن است که به احتمال زیاد، در انتخابات 1400 همچون انتخابات 1398، با افت مشارکت مواجه خواهیم بود. این در حالی است که تحقق مشارکت حداکثری جزو راهبردهای تخطی‌ناپذیر نظام در انتخابات است.

آنچه در این میان بر پیچیدگی مسأله‌ی مشارکت حداکثری می‌افزاید، تأثیر آن بر انتخاب اصلح است؛ بدین ترتیب که به‌رغم اهمیت مشارکت حداکثری و تلاش برای تحقق آن، اما ممکن است این امر منتج به انتخاب گزینه‌های غیراصلح شده و یک دولت انقلابی در طلیعه‌ی گام دوم انقلاب اسلامی به‌عنوان راه علاج مشکلات کشور شکل نگیرد. این در حالی است که مشارکت حداکثری منافاتی با انتخاب اصلح ندارد؛ یعنی تلاش برای تحقق مشارکت حداکثری، نباید منجر به تحت‌الشعاع قرار گرفتن انتخاب اصلح شود. درواقع، این دو جزو راهبردهای اصلی نظام هستند و تحقق یکی بدون تحقق دیگری منجر به ابتر ماندن تحقق راهبردهای نظام و در نتیجه، عدم‌بهره‌مندی نظام و مردم از نتایج انتخابات مطلوب خواهد شد. براین اساس، طبیعی است که تلاش برای مشارکت‌آفرینی باید آمیخته به آگاهی‌بخشی، بصیرت‌افزایی، تبیین معیارهای اصلح با توجه به بیانات و رهنمودهای امامین انقلاب باشد. براین اساس، در متن حاضر تلاش می‌شود تا به تبیین دو موضوع مهم پرداخته شود: اول اینکه چگونه می‌توان مشارکت حداکثری در انتخابات را محقق کرد و دوم اینکه این مشارکت حداکثری باید چگونه باشد که انتخاب اصلح را تحت‌تأثیر سوء قرار ندهد.

روز انتخابات مانند شب لیله‌القدر است

مقام معظم رهبری در اهمیت انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌فرمایند: «بعضی از ایام زندگی انسان این خصوصیت را دارد که سرنوشت بخش عمده‌ای از زندگی انسان در آن تعیین می‌شود، مثل لیله‌القدر که هر سال این شب برای انسان سرنوشت‌ساز است.» ایشان انتخابات را نیز لحظه قدر دانستند و به مردم توصیه کردند حضور در آن را مغتنم بشمارند. تعبیر و تشبیه به کار رفته در این فراز از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، تشبیه بسیار دقیق و درستی است؛ زیرا همانند شب قدر که سرنوشت یک سال انسان در آن تعیین می‌شود، انتخابات نیز در حکم شب قدر برای کشور، نظام و مردم است که در آن، درواقع، سرنوشت چهار ساله‌ی آنها و بلکه بیشتر تعیین می‌شود. چون که برای یک بازه‌ی زمانی چهار ساله، کیفیت اداره‌ی کشور به دست کسانی می‌افتد که برآمده از نتیجه‌ی انتخابات هستند. بنابراین، همانگونه که مؤمنین در شب قدر دقت می‌کنند تا از فرصت آن نهایت بهره‌برداری را بکنند، در انتخابات نیز باید تلاش شود تا نهایت دقت، مراقبت و بهره‌برداری در جهت حل مشکلات کشور در پرتو یک انتخاب درست کسی که گفتمان‌اش در امتداد گفتمان ولایت باشد، صورت گیرد.

 

انتخابات زمان تغییر وضع موجود و بهبود بخشیدن به آن

رهبر  معظم انقلاب در سخنان نوروزی خودشان در باره تغییر وضع موجود از طریق انتخابات تاکید کردند: «انتخابات از لحاظ داخلی یک نوسازی و یک نفس تازه برای بخش اجرایی است؛ زیرا افراد تازه نفس و پرانگیزه وارد کار می‌شوند و این موضوع بسیار مبارک است.» واقعیت این است که شرایط کشور، بویژه به لحاظ اقتصادی، با وضع مطلوب فاصله دارد. دلیل عمده این امر نیز ریشه در انتخاب مردم دارد که باید دقیق‌تر و با حساسیت بیشتری همراه شود. به عبارتی، بنا به رهنمود قرآنی «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِم»، اگر خواهان بهبود وضعیت کشور و حل مشکلات موجود هستیم، باید برای تغییر این وضع اقدام کنیم. در این میان، به نظر می‌رسد که انتخابات و نتیجه‌ی آن، بهترین، قانونی‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و پذیرفته‌ترین شیوه‌ای است که در بستر آن می‌توان برای رقم زدن این تغییر تلاش کرد.

تغییر شرایط با مشارکت آگاهانه

از مهمترین دلایل شکل‌گیری شرایط نامطلوب موجود، نحوه‌ی انتخاب مردم است. اگر مردم در گزینش افراد صاحب بیشترین صلاحیت از بین افرادی که از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند، دقت و جدیت به خرج دهند، می‌توان امیدوار بود که وضعیت رو به بهبود برود. در واقع، راه‌حل رهایی از مشکلات موجود را باید در کیفی‌سازی رأی‌دهی مردم دانست؛ بدین معنا که مردمی که به طور حداکثری در انتخاب مشارکت می‌کنند، باید تلاش کنند که انتخابی آگاهانه داشته باشند؛ یعنی فرد اصلح را انتخاب کنند؛ زیرا میان نوع انتخاب آنها و حل مسائل و مشکلات مردم، نسبت مستقیم وجود دارد؛ به میزانی که انتخاب مردم معطوف به افراد لایق‌تر، کارآمدتر، ولایی‌تر، برنامه‌دارتر، تجربه‌دارتر و... باشد، مشکلات مردم با سرعت بیشتری حل و رفع می‌شود. در این زمینه، مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «علاج درد‌های مزمن کشور در پرشور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح، انتخاب شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.