سیاست خارجی دولت سیزدهم و تحولات افغانستان

استان خراسان جنوبی
دومین نشست از سلسله نشست های تحولات افغانستان

سیاست خارجی دولت سیزدهم و تحولات افغانستان

بخشی به اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی کشور اشاره داشت و گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر نفی هر گونه سلطه و تجاوز به تمامیت ارضی کشور تعریف شده است و در این راستا به روابط صلح آمیز با تمام دولت ها و عدم هر گونه تعهد به سلطه گران معتقد می باشد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب) خراسان جنوبی دومین نشست از سلسله نشست های تحولات افغانستان با موضوع سیاست خارجی دولت سیزدهم و تحولات افغانستان توسط معاونت تحليل و بررسی و اندیشکده سیاست پژوهی بسیج اساتید خراسان جنوبی روز یکشنبه 28 شهریور ماه 1400 با حضور اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های استان خراسان جنوبی برگزار شد. در این جلسه از دو تن از کارشناسان مسائل منطقه ای حنیف غفاری و احمد بخشی جهت ارائه نظرات و بررسی تحلیل های پیرامون موضوع دعوت به عمل آمده بود که تنها از حضور بخشی عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی و مسئول گروه افغانستان پژوهی دانشگاه بیرجند استفاده شد.

بخشی در ابتدای بحث به اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی کشور  اشاره داشت و گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر نفی هر گونه سلطه و تجاوز به تمامیت ارضی کشور تعریف شده است و در این راستا به روابط صلح آمیز با تمام دولت ها و عدم هر گونه تعهد به سلطه گران معتقد می باشد.

هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند افزود: قطعا دولت ها ساز و کار و برنامه های مربوط به خودشان را در سیاست های خارجی دنبال می کنند و دولت سیزدهم نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. نقشی که وزیر امور خارجی در دولت ایفا می کند از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی کمتر نیست، چرا که در این مقطع ازتحولات جهان روابط برون مرزی از کارکردهای اقتصادی و فرهنگی جدا نیست و این یکی از چالش های مهم دولت تلقی می شود.

بخشی ادامه داد: یکی از نقدهایی که به دولت قبل وارد می شود این است که تمام تمرکز را روی برجام و غرب محدود کرد و سایر معاونت ها مانند حوزه های آفریقا و آسیا مغفول واقع شد و دولت دچار یکجانبه گرایی در سیاست خارجی شد. نگاه به شرق به جز مسائلی مانند سوریه و عراق که با توجه به شرایط منطقه حضور ایران ضروری به نظر می رسید، از کشورهای همسایه و سایر مسائل خاورمیانه غفلت جدی صورت گرفت. اکنون که بی اعتمادی به کشورهای اروپایی و آمریکا در برجام تجربه ای برای کشور شد می توان از آن برای تعریف استراتژی های بعدی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران   بهره برداری نمود و سیاست  توجه به شرق را می توان با آن تقویت نمود .

بخشی به عضویت ایران به سازمان همکاری های شانگهای اشاره نمود و این اتفاق را گام جدیدی برای توجه ایران به شرق توصیف نمود و گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات افغانستان انتظار تشکیل یک حکومت فراگیر و همه شمولی تمام گروه های سیاسی داخلی افغانستان را دارد. وی بیان داشت: بعضی نگاه های افراطی در طالبان به دنبال ساختن دو قطبی عرب و عجم در افغانستان هستند.

مسئول گروه افغانستان پژوهی دانشگاه بیرجند در پایان عنوان کرد: باید نسبت به جلوگیری از یکدست شدن حکومت در افغانستان پافشاری داشته باشیم و اگر گروه هایی که در طول سالیان دراز در گذشته افغانستان به آگاهی هایی رسیده اند در قدرت دخیل نباشند و همه اقوام در حکومت مداخله نداشته باشند شرایط خطرناکی متصور خواهد شد و مسیر ثبات و توسعه با چالش های جدی و پیچیده ای مواجه خواهد شد.

این جلسه با پرسش و پاسخ هایی پیرامون موضوع مورد بحث به پایان رسید.

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.