منظومه فکری بسیج از نگاه امامین انقلاب

استان خراسان جنوبی
ایزدخواه معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی

منظومه فکری بسیج از نگاه امامین انقلاب

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی عنوان کرد: امام (ره) به عنوان یک فقیه حکیم که بنیادین می بیند، جامع می بیند، نظام مند می بیند و هدفمند می بیند سنگ بنای بسیج را بر حکم فقهی و جهادی استوار می بینند.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج (ناب) خراسان جنوبی کانون بسیج اساتید دانشگاه صنعتی بیرجند به مناسبت گرامی داشت هفته بسیج،  بعد از نماز ظهر و عصر امروز دوشنبه 1 آذر ماه 1400 نشستی با عنوان «منظومه فکری بسیج از نگاه امامین انقلاب» با سخنرانی محمدمهدی ایزدخواه معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی برگزار نمود.

ایزدخواه ضمن تبریک هفته بسیج به عنوان یادگار ماندگار امام رضوان الله تعالی علیه، این ایام را فرصت مغتنمی دانست که بتوان ابعاد تفکر و اندیشه بسیجی را از منظر منظومه فکری امام عارف بالحق و آن فقیه عالی مقام واکاوی کرد. وی بیان داشت: بسیج به عنوان یکی از مولفه های هویت انقلاب اسلامی با هوشمندی امام (ره) متناسب با خاستگاه اصلی انقلاب که توده مردم بودند شکل گرفت.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی تاکید داشت: امام خمینی (ره) با عالی ترین توصیفات مانند «شجره طیبه»، «مدرسه عشق»، «مکتب شاهدان و شهیدان گمنام»، «مصداق کامل ایثار و خلوص و فداکاری»، «میقات پا برهنگان»، «معراج پاک اندیشه اسلامی»، «مکتبی که تربیت یافتگانش نام و نشان در گمنامی و بی نشانی گرفته اند»، و تعبیر بسیار حساس «دفتری که تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند» در بیاناتشان از نهاد بسیج یاد می کنند. امام چه ضرورتی را احساس می کند که نهادینه شدن بسیج و تفکر بسیج را در جامعه پایه ریزی می کنند.

 

محمدمهدی ایزدخواه ضمن اشاره به قرائت بنیادی امام (ره) از جامعه توحیدی که مبتنی بر تعقل و حکمت است، بیان داشت: شرح جنود عقل و جهل امام، تئوریزه کردن هستی شناسی اسلامی، انسان شناسی اسلامی و خداشناسی اسلامی  است، آنجایی که خیر را مقابل شر تفسیر می کنند، رجا را مقابل قنوط و ناامیدی تفسیر می کنند، تصدیق را مقابل جحود و انکار حق و خاضع نشدن در مقابل حق تشریح می کنند و آنجا که رضا و خسنودی بنده از حق تعالی را در مقابل سخط و ناخرسندی از اراده الهی تفسیر می کنند. امام در نگاه مبنایی خودشان به فطرت انسان، نیاز فطرت پاک انسان را که به تعبیر ایشان محتجب به احتجابات طبیعت شده است به نجات بخشیدنش و زلال کردنش مکلف می کنند.

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی عنوان کرد: امام (ره) به عنوان یک فقیه حکیم که بنیادین می بیند، جامع می بیند، نظام مند می بیند و هدفمند می بیند، سنگ بنای بسیج را بر حکم فقهی و جهادی استوار می کند. در واقع جهادی مبتنی بر روحیه دفاعی و نه تهاجمی و جهان گشایی.

محمدمهدی ایزدخواه ادامه داد: اگر مروری بر صحیفه امام (ره) داشته باشیم به سندی تاریخی از مبارزات امام (ره) برخورد می کنیم ذیل این آیه که «قل انما اعظکم بواحده، ان تقوموا لله مثنی و فردی». امام اینجا تفسیر می کنند که خداوند متعال  از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را در آیه نهفته است و بهترین موعظه را از میان موعظه ها انتخاب کرده است و در ادامه جاری شدن امر خلاف دین در جامعه را و نشر فسادهای اخلاقی را به خاطر خفه شدن روح وحدت و برادری در امت اسلامی توصیف می کنند. اینجاست که انسجام توده های مردم برای قیام برای خدا از اندیشه امام نتیجه گیری می شود.

ایزدخواه با بیان اینکه بسیج می تواند از انحراف و کج روی های مسئولان جلوگیری کند، بیان کرد: در امتداد نگاه عمیق و بنیادین امام (ره) به بسیج، مقام معظم رهبری نیز برای بسیج یک جوهره عقلی-دینی قائل هستند و اعتقاد به تقابل نظام اسلامی با نظام استکبار را برای بسیج از اصول و محکمات می دانند.

وی در ادامه بیان داشت: مقام معظم رهبری بسیج را یک منطق و یک منظومه فکری می دانند و آن را صرفاً یک حرکت احساسی و هیجانی نمی دانند. رهبر معظم انقلاب دو پایه تفکر بسیج را اول اعقتقاد به مسئولیت که همان ایمان متعهدانه است  و دوم روشن بینی و بصیرت بر می شمرند. با این مبانی است که بسیج با حضور متن مردم می تواند در عرصه های اساسی کشور نقش آفرین باشد.

 

تصویر

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.