حاج قاسم محور وحدت و احیا کننده وحدت کلمه بود/ الگو برداری دولتمردان و کارگزاران نظام از مشی سیاسی و دیپلماسی شهید سلیمانی یک ضرورت است/

استان خراسان جنوبی
ایزدخواه معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی

حاج قاسم محور وحدت و احیا کننده وحدت کلمه بود/ الگو برداری دولتمردان و کارگزاران نظام از مشی سیاسی و دیپلماسی شهید سلیمانی یک ضرورت است/

ایزدخواه گفت: در واقع راهبردهای حاج قاسم در منطقه و تصمیمات و رویه دیپلماسی او با محوریت وحدت کلمه بود و او پی برده بود که با اتکا به نیرو و وحدت درونی کشورهای منطقه، می توان در مواجهه با توطئه های دشمن مقاومت کرد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی خراسان جنوبی دکتر محمدمهدی ایزدخواه عضو معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، ضمن گرامیداشت دومین سالگرد شهید سلیمانی اظهارکرد: در سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ ، دشمنی که مدعی حقوق بشر و مبارزه با تروریسم است، در یک اقدام جنایتکارانه، غیربشری و غیراخلاقی، حاج قاسم سلیمانی و در حقیقت مبارز صلی مواجهه با تروریسم را به شهادت رساند که این جنایت به معنی تنزل هژمونی استکبار در منطقه و بین الملل است.

وی افزود: در رابطه با وحدت، آنچه که مدنظر حاج قاسم بود؛ کلیدواژه وحدت کلمه بود. او  پی برده بود که راه نجات بشریت، راه اتحاد و هم افزایی مسلمانان و همچنین کشورهای منطقه، وحدت کلمه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند بیان کرد: در واقع راهبردهای حاج قاسم در منطقه و تصمیمات و رویه دیپلماسی او با محوریت وحدت کلمه بود و او پی برده بود که با اتکا به نیرو و وحدت درونی کشورهای منطقه، می توان در مواجهه با توطئه های دشمن مقاومت کرد که همین اتفاق هم افتاد و بعضی از گزارش های مستند حاکی از این است که با میانجی گری عراق؛ قرار بود در روز شهادت و بعد از شهادت حاج قاسم، مذاکراتی در سطح سیاسی و امنیتی با عربستان برگزار شود، اما آمریکا این خطر را احساس کرده بود و می دانست که اگر تنها شریک و همراهش در منطقه را از دست بدهد، تمام منافع و نقشه هایش بر آب خواهد شد، به همین دلیل با ترور سلیمانی از این اقدام جلوگیری کرد تا عربستان را با خودش همراه کند.

ایزدخواه تاکید کرد: حاج قاسم محور وحدت و احیا کننده وحدت کلمه بود و آنچه در افق او دیده می شد، تمدن اسلامی بود که در گرو وحدت اسلامی و وحدت منطقه است.

وی با اشاره به اینکه الگو برداری دولتمردان و کارگزاران نظام از مشی سیاسی و دیپلماسی شهید سلیمانی یک ضرورت است، گفت: با وجود سلسله مراتب و امکان ارجاع امور به دیگران، اما شهید سلیمانی خودش کارها را دنبال می کرد، کارهایی که به ظاهر ساده و کوچک بود، اما چون اهمیت خاصی داشت و ضرورت زمان اقتصاد می کرد سریع انجام شود، خودش اقدام می کرد. مثلا پیگیری و آماده سازی مجوزهای پروازی که به برخی کشورها نیاز بود انجام شود.

او ادامه داد: آنطور که گفته می شود؛ حاج قاسم اهل گلایه نبود و سهل انگاری و بی توجهی ها را به گردن دیگران نمی انداخت و خودش پیگیر کارها می شد. این همان رویکرد جهادی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید می کنند که مسئولان باید جهادی عمل کنند. باید گلایه ها کنارگذاشته و اهمیت کار احساس شود و یک مسئول تا جایی که می تواند خودش کارها را دنبال کند.

اذعان مقامات خارجی به ژنرال تمام عیار نظامی بودن حاج قاسم

معاون بررسی و گفتمان سازی سازمان بسیج اساتید استان خراسان جنوبی تصریح کرد: روحیه پشت میزنشینی اصلا در روحیه حاج قاسم وجود نداشت و حتی کارتابل های اداری نشان می دهد که عمدتا در خارج از میز اداری بوده است.

ایزدخواه ادامه داد: در بعد نظامی هم حاج قاسم یک ژنرال تمام عیار نظامی بود که شخصیت ها و مقامات خارجی هم به این ویژگی و جایگاه جامع، اذعان دارند.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی فرصت ها را می دید و بهره برداری مطلوب را می برد، گفت: زمانی که درگیری ها و بحران سوریه به اوج خود رسیده بود، توافق راهبردی تهران- سوریه – مسکو انجام شد که این توافق مدیون دیپلماسی انقلابی شهید سلیمانی است.

او افزود: اینکه یک فرد در نظام بین الملل بتواند ژنرال های روسیه را قانع کند که به مسئله سوریه ورود پیدا کنند، یک دیپلماسی بسیار حرفه ای و کلان است که حاج قاسم این ویژگی را داشت.

شجاعت حاج قاسم با فرماندهی در زیر آتش دشمن

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند اظهارکرد: یکی دیگر از ویژگی های مهم شهید سلیمانی حضور در میدان و مواجهه با واقعیت رویدادها بود، بطوری که بسیاری از مسئولان سیاسی کشور و بین المللی، وقتی نیاز به ملاقات با سردار داشتند، در نزدیک ترین خطوط و قرارگاه ها و خط مقدم با او ملاقات می کردند.

ایزدخواه بیان کرد: زمانی که شهید سلیمانی در حال طراحی و آزادسازی مناطق  سوریه از دست تروریست های تکفیری بود، در قلب مرکز فرماندهی، در خط مقدم و زیر آتش دشمن حضور پیدا می کرد، اما هیچ ترسی نداشت که این همان شجاعتی است که مقام معظم رهبری از آن نام بردند.

وی با اشاره به محبوبیت شهید سلیمانی در بین اقشار، جناح ها و کشورهای دیگر منطقه  جهان، گفت: حاج قاسم با لطافت، سعه ی صدر و با توجه به ظرایف اخلاقی وارد میدان می شد. شاید اینکه او در جمع سربازان ایرانی محبوب باشد اهمیت چندانی نداشته باشد، اما اینکه در جبهه سوریه و جبهه مقاومت که افرادی با تابعیت ها و روحیات مختلف در میدان پیچیده نبرد علیه تروریسم و صهیونیسنم حضور دارند؛ محبوب باشد، ویژگی منحصربفردی است که باعث می شود نظامیان سوریه از او تبعیت و برنامه هایش را دنبال کنند.

او عنوان کرد: ویژگی دیگر حاج قاسم؛ درک درست از ساختار سیاسی بین الملل بود، او جامعه جهانی را خوب شناخته بود و بر اساس آن در تامین حداکثری امنیت ملی و منافع ملی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان اقدام می کرد. او با این شناخت و اندیشه؛ مسائل امنیتی منطقه را یک شبکه به هم پیوسته و در هم تنیده می دید و بر همین اساس هم به مسائل امنیتی منطقه ورود پیدا می کرد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.