نشست هم اندیشی جمعی از اساتید دانشگاه های خراسان جنوبی با حضور دکتر سعید جلیلی

استان خراسان جنوبی

نشست هم اندیشی جمعی از اساتید دانشگاه های خراسان جنوبی با حضور دکتر سعید جلیلی

نشست هم اندیشی جمعی از اساتید دانشگاه های خراسان جنوبی با حضور دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی صبح امروز در سالن شهید دکتر سید احمد رحیمی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج خراسان جنوبی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نشست با بیان اینکه حل بسیاری از مسائل ملی و محلی باید در دانشگاه انجام شود گفت: ظرفیتی که در خراسان جنوبی به لحاظ دانشگاهی وجود دارد بسیار مهم است و باید از این ظرفیت و توان علمی و دانشگاهی اساتید و دانشجویان در جهت رفع مسائل و مشکلات استان استفاده شود و اگر جایی ساز و کار ایراد دارد باید با کمک همدیگر آن را رفع کنیم.

دکتر سعید جلیلی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و بیان اینکه چندین سال شده مقام معظم رهبری شعار سال را براساس مسائل اقتصادی تعیین می‌کنند افزود: دانشگاه‌ها در کم کردن فاصله وضع موجود و مطلوب خیلی می‌توانند نقش ایفا کنند تا بتوان در یک حرکت عمومی خوب پیش رفت.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اگر می خواهیم کشور موفقیت‌های خود را داشته باشد باید ظرفیت‌ها را شناخته و برای آن برنامه داشته باشیم. گفت: دشمن همه گزینه‌های روی میز را اجرا کرده است و می‌فهمد دیگر نمی‌تواند مانع جدی سر راه کشور بگذارد، آسیب‌هایی می‌رساند و تلاش می‌کند نسل دهه ۶۰ تکرار نشود، در حالی که در نسل دهه ۷۰ افرادی مانند شهید حججی را داریم.
دکتر جلیلی تصریح کرد: امروز جوان دهه هشتادی را با همه وحشی‌گری شهید می‌کنند، علت بقای این کشور و نظام مردم بودند و نباید اجازه بدهیم مردم آسیب ببینند.

وی با اظهار اینکه مشکلات به‌گونه‌ای نیست که حل‌نشدنی باشد بلکه با حرکت جهادی نتایج خوبی حاصل شده و در عرصه‌های دیگر هم می‌توان با حرکت‌های جهادی شاهد موفقیت بود.افزود: در چند سال گذشته یکی از مباحثی که به جد دنبال شده این است که اگر می‌خواهیم وضع کشور خوب شود، دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند مسائل را حل کنند و یکی از تمایزات اندیشه سیاسی اسلامی این است که اگر وظیفه‌ای را بیان می‌کنند به موازات آن مردم نیز باید همزمان برای آن قیام کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در طول سال هزاران پایان نامه در سطح دکترا، ارشد و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها تهیه می‌شود که می‌توان از این ظرفیت برای حل مسائل و مشکلات استفاده کرد. گفت:چنین جلساتی مثل امروز با حضور اساتید دانشگاه‌های مختلف طی سال چند بار تشکیل شود تا مسایل مربوط به استان یا کل کشور پیگیری گردد لذا مسوولان باید این موضوع مهم را از دانشگاه‌ها بخواهند.

دکتر جلیلی با تاکید بر اینکه دشمنان تلاش می‌کنند حافظه تاریخی ملت ایران را به فراموشی بسپارند گفت: اگر فردی بیماری آلزایمر یا فراموشی داشته باشد تقریبا نمی‌تواند حتی در زندگی فردی خود ایفای نقش داشته باشد، اگر جامعه‌ای‌ نیز دچار فراموشی تاریخی شود همین عوارض ملت را در بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی بهترین کار برای رفع بیماری و مشکلات، اتکا به نقاط قوت است و اینکه نگذاریم نقاط ضعف بر نقاط قوت غلبه کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید نقاط قوت و ضعف در کنار هم دیده شود عنوان کرد: امروز باید تلاش کنیم ضعف‌ها برطرف، خطاها تصحیح و به غفلت‌ها هشدار داده شود.

دکتر جلیلی اظهار داشت: به استناد منابعی که در خارج از کشور برای همه کشورها تعریف شده، ایران امروز در بسیاری از عرصه‌ها جزو ۱۰ یا ۲۰ کشور اول دنیا است.

وی تصریح کرد: اینکه پرسیده شد چرا این موفقیت‌ها امتداد پیدا نمی‌کند یا سر سفره مردم دیده نمی‌شود یکی از مسائل جدی بوده و لازم است در حوزه‌های مختلف، زنجیره را از ابتدا تا انتها پیدا کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اگر حرف از جبهه اقتصادی می‌زنیم نقش ما در سنگری که باید ایفای نقش کنیم چیست، دفاع مقدس به دلیل اینکه علاوه بر نیروهای مسلح آحاد جامعه ایفای نقش کردند، موفق شد.

دکتر جلیلی با بیان اینکه دانشگاه در این زمینه حق، وظیفه و ماموریت دارد افزود: دانشگاه‌ها باید در این زمینه برای خود نقش تعیین کرده و مابقی نیز مطالبه‌گری داشته باشند.
وی اظهار داشت: اگر در سخت‌ترین مواقع مانند دفاع مقدس می‌توان پیروز شد در عرصه کشاورزی یا صنعت هم می‌توان موفق عمل کرد.

تعدادی از اساتید دانشگاه های استان، پیش از سخنان دکتر جلیلی به طرح سوالات مختلف پرداختند که نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در پایان به آنان پاسخ داد.
 

در این دیدار دو ساعته، مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و لزوم توجه بیشتر به دانشجویان و نسل جوان، عدم حمایت از اساتید دانشگاه‌ها، بی توجهی به مهاجرت نخبگان و اساتید علمی، کمبود بودجه‌های آموزشی، تحصیل فرزندان برخی مسئولان در خارج کشور،از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه دانشگاهی اعلام شد.

اراده حرف اول را می‌زند 

محمد موسوی میرزایی، رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند در این نشست اظهار کرد: هیچ راهی جز اراده و تلاش ما برای حل مشکلات وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حوادث اخیر دشمن از تمام تلاش خود برای آسیب زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کرد تا به گونه‌ای حواس همه را از پیشرفت‌های کشور و نظام دور کند، افزود: یکی از اهداف دشمن ایجاد اختلاف بین نسل قدیم یعنی صاحبان انقلاب و نسل جدید از طریق بزرگنمایی مشکلات و ضعف‌ها با کمک رسانه و فضای مجازی است غافل از اینکه جامعه دانشگاهی، جوانان دلسوز و مردم ولایت‌مدار ما فریب دشمنان را نمی‌خورند.

موسوی میرزائی تصریح کرد: در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سایر مشکلات زیادی در کشور وجود دارد که جامعه دانشگاهی یا مردم و جوانان راضی نیستند اما همه ما مصمم بوده و باور داریم راه حل همه این مشکلات از مسیر اراده ما می‌گذرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه همه ما باور داریم ایادی استکبار و جامعه جهانی پیشرفت ما را نمی‌خواهند لذا باید مشکلات را حل کرده و با دانش، پژوهش‌ها، تربیت نسل خوب و لبیک گفتن به مقام معظم رهبری بر مشکلات فائق آییم، خاطرنشان کرد: به‌عنوان جز کوچکی از جامعه سعی کرده‌ایم از شرایط پرتلاطم فعلی در حیطه وظایف خود در قالب‌های مختلف خدمتگزار مردم باشیم زیرا اگر مردم عملکرد خوب ما را ببینند به این نظام بیشتر اعتماد خواهند کرد.

توان تبلیغ درست در جامعه را نداریم

محمدحسین نمایی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز گفت: به ازای هر جوانی که دستگیر می‌شود باید یک فرد هم سن من را مجازات کنند چراکه ما بودیم کار را به اینجا رساندیم، ما نتوانسته‌ایم جوانان را به درستی آگاه کنیم.

وی با بیان اینکه عده‌ای از جوانان خواسته یا ناخواسته در اتفاقات اخیر حاضر شدند مقصر جوانان نیستند بلکه مسوولان و اساتیدی هستند که نتوانسته‌اند اذهان آنها را هدایت کنند، تصریح کرد: یکی از بزرگترین ضعف‌های کشور نبود کار فرهنگی است.

نمایی با بیان اینکه توان تبلیغ درست در جامعه را نداریم، باید مسائل جامعه به درستی برای نسل جوان تبیین شود تا فریب توطئه‌های دشمن را نخورند، بیان کرد: وضعیت موجود اقتصادی همه را خسته و درمانده کرده است، با تبیین درست شرایط و حل مشکلات، جوانان و مسایل مربوط به آنان را درک کنید، جای دفاع هم برای ما بگذارید تا بتوانیم پاسخگوی سوالات جوانان باشیم.

دانشگاه سازنده ترین نقش را در آبادانی دارد 

سیدجواد حسینی واشان، رئیس بسیج اساتید خراسان جنوبی نیز گفت: دانشگاه‌ها مهمترین و سازنده‌ترین‌ نقش‌ها را در مسیر پیشرفت و آبادانی جوامع ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دوره کنونی یکی از زیرساخت‌های اصلی پیشرفت و توسعه مقوله آموزش، پژوهش، گسترش و تجهیز مراکز آموزشی عالی، پرداختن به مساله علم و بالا بردن سطح علم در جامعه است، تصریح کرد: خراسان جنوبی از قدیم الایام یکی از قطب‌های اصلی تولید علم و فرهنگ در ایران بوده و شمار زیادی از دانشمندان و پدران علم در دامان این دیار پرورش یافته و سابقه طولانی در احداث مدارس و دانشگاه‌ها دارد.

رئیس بسیج اساتید خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های علمی کشور بیش از هزار نفر عضو هیات‌ علمی، ۲ هزار نفر استاد مدعو و بیش از 42 هزار نفر دانشجو وجود دارد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی رتبه نخست کشور در ولایت‌مداری است و در اتفاقات اخیر خراسان‌ جنوبی کمترین حواشی را داشت در دانشگاه‌ها نیز همین مساله حاکم بود و علیرغم تلاش و همت زیاد رسانه‌های بیگانه برای آوردن مردم به خیابان اما در استان ما اقدامات نابهنجار کمی مشاهده شد.

حسینی بیان کرد: علی‌رغم اقدامات تبیینی که در دانشگاه‌ها انجام شده امروزه یک سری سوالات در اذهان دانشجویان، اساتید و مجموع جامعه و جوانان وجود دارد.

وی ادامه داد: در کشوری که در برخی شاخص‌ها رتبه‌های نخست جهان‌ را دارد چرا این دستاوردهای بزرگ در جامعه تبین نمی‌شود و آنچه بیشتر برای مردم ملموس است گرانی و تورم است.

رئیس بسیج اساتید خراسان جنوبی افزود: با توجه به سوابق تاریخی ‌و ‌تجربیات ‌سال‌های گذشته‌ و عدم اعتماد به اروپا و آمریکا چقدر ‌امیدواریم باشیم که ‌با تیم ‌مدیریتی جدید شرایط اقتصادی ‌جامعه تغییر کند، ۱۶ ماه از آغاز دولت مردمی سیزدهم گذشته است اما در بخش قابل‌ توجهی از مدیریت‌ها، مدیران قبلی حضور دارد و در اتفاقات اخیر رگه‌هایی از نفوذ مشاهده شد.

هجرت اساتید در نتیجه ترویج ناامیدی 

عبدالرضا رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی بیرجند نیز گفت: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری برای پیشرفت کشور ایجاد امید و امیدآفرینی در جامعه به ویژه نسل جوان است؛ این در حالیست که نه تنها در جوانان دانشجو که در خیلی از اساتید به طرق مختلف شاخص امید به دلایلی از جمله کاهش منزلت اجتماعی، مشکلات اجتماعی، وضعیت معیشت و سایر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: نتیجه ناامیدی هجرت اساتید دانشگاه می‌شود در حالیکه برای تربیت و پرورش یک استاد هزینه‌های زیادی می‌شود؛ در مسائل اخیر بواسطه مسأله ناامیدی، پشتوانه حداکثری اعضای هیات علمی از موضوعات سیاسی را از دست دادیم و بحث کاهش نشاط اجتماعی دانشجویان را داریم.

سرگردانی هویتی در جوانان 

حسین فرزانه پور، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: امروز با دومساله ‌مهم مواجه‌ایم که یکی از آن‌ها سرگردانی نسل جوان برای هویت آنهاست، اما چرا باید بین هویت ایرانی اسلامی تفرقه بیندازیم و نسل جوان را روز به روز از اسلام و دین دور کنیم.

وی افزود: همه در بطن جامعه هستیم و نمی‌خواهیم خود را گول زنیم لذا باید به‌ الگوی ایرانی اسلامی هویت و بها داده شود و ‌نسلی سرگردان امروز را به هویت اصلی خود برگردانیم.


قدرت بهره گیری از سواد بین دانشجویان وجود ندارد 

ذبیح اله اوحدی، رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی نیز بیان کرد: در سیاست روایی ائمه مردم ما با هوش، زیرک و قوی معرفی شده‌اند و در دانشگاه‌ها به سواد علمی، سیاسی و معنوی‌ بها داده می‌شود اما دانشجو در خارج از دانشگاه قدرت استفاده از سواد خود را ندارد.

وی  ادامه داد: تربیت هوش سیاسی و معنوی از اهمیت زیادی برخوردار است اما جای آن بین نسل جوان ما خالی است و باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
وی بیان کرد: دشمن قوه خیال جوانان ما را با فضای مجازی در تصرف قرار داده است اما اما ما مسوول هستیم و نمی‌توانیم نسبت به جوانان خود بی‌تفاوت و بدون دغدغه باشیم.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با اشاره به لزوم مطالبه‌گری تصریح کرد: همواره گفته می‌شود که مسئولان‌ باید پاسخگو باشند در حالی که باید مدیران کارآمد معرفی شوند و نقاط قوت برجسته شود.

وی بیان کرد: در شرایطی که بین والدین و فرزندان شاهد طلاق عاطفی هستیم این مهم منجر به آمدن جوان به‌ کف خیابان می‌شود، لذا تربیت معنوی مقدم بر تربیت علمی بوده و باید خانواده‌ها به جوانان بیشتر توجه کنند.

اوحدی اظهار کرد: با رویکرد توحیدی و عرفانی می‌توان به ‌فتنه نگاه کرد چون جزء لاینفک سنت الهی و مسیر رو به رشد است، مومن در طول فتنه ساخته و پرداخته می‌شود لذا وظیفه جامعه دانشگاهی ورود به این مساله است.

وی با تاکید بر اینکه اعتکاف سیاسی در این شرایط حساس به شدت کار ناجوانمردانه‌ای است، بیان کرد: اساتید دانشگاه و حوزه باید در این شرایط حساس ورود میدانی داشته باشند در حالی که برخی اساتید گوشه‌گیری می‌کنند.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از ظرفیت هنر دینی در توسعه معنوی کشور استفاده شود، تصریح کرد: اساتید خلاق باید پای کار تبیین بیایند چراکه خلاقیت می‌تواند منجی تبیین باشد.

بهره گیری از توان دانشگاهیان در حل مسائل کشوری 

حجت‌الاسلام حسین واقعی، مدیر امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند نیز با اشاره به نقش بی بدیل دانشگاه‌ها در انسان سازی و ‌نسل سازی، گفت: تربیت فرزند و کشورداری دو کار مهم و سخت است.

وی افزود: در زمان حاضر باید دولت و حاکمیت دست نیاز به سمت و سوی عالمان، فرهیختگان، دانشگاه‌ها و اساتید دراز کند زیرا در هر بخشی دانشگاه ورود کرد آن بخش به خوبی پیش رفته است اما چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود.

واقعی با بیان اینکه بسیاری از مسایل و مشکلات را می‌توان از طریق تعامل با دانشگاه‌ها حل و فصل‌ کرد، افزود: تا زمانیکه مشکلات اقتصادی و فرهنگی حل نشود مشکلی حل نخواهد شد.

حجت الاسلام واقعی با تاکید بر اینکه صف اغتشاشگران از معترضین باید جدا شود، بیان کرد: تنها راه حل فائق آمدن بر مشکلات را دست دراز کردن و دست نیاز دادن دولت به دانشگاهیان و اساتید می‌دانیم.
حال آموزش عالی مطلوب نیست 

سید علیرضا ذوالفقاری، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز گفت: حال آموزش عالی کشور خوب نیست و تا حدودی استقلال از دانشگاه‌ها گرفته شده و حتی حق انتخاب مدیر گروه داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مسایل حاکم بر کشور اقتصادی است و اهمیت این حوزه را با انتخاب شعارهای سال توسط مقام معظم رهبری می‌توان فهمید، افزود: در حالی خط فقر در رسانه‌ها ۱۸ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان اعلام شده که این مهم مهاجرت بی رویه اعضای هیات علمی و نخبگان را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: از طرفی به دلیل اختصاص بودجه‌های کم در زمینه‌های پژوهشی هم  نمی‌توان اقدامی انجام داد؛ امسال سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده است در حالی که در اتفاقات اخیر با فیلتر کردن فضای مجازی بسیاری از دانشجویان کسب و کارهای اینترنتی خود را از دست دادند و باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.