عملکرد شورای نگهبان بدور از سیاسی کاری است / کاندیداها و طرفدارانشان از نظر شورای نگهبان تمکین کنند

استان خراسان جنوبی
مسئول بسیج اساتید خراسان‌جنوبی:

عملکرد شورای نگهبان بدور از سیاسی کاری است / کاندیداها و طرفدارانشان از نظر شورای نگهبان تمکین کنند

حسینی با بیان اینکه عملکرد شورای نگهبان بدور از سیاسی کار و مصلحت اندیشی است، گفت: انتظار می‌رود تمامی کاندیداهایی که خودشان را در معرض بررسی صلاحیت‌ها قرار دادند و طرفداران این افراد، به نظر شورای نگهبان تمکین کنند.

به گزارش دفتر رسانه  و ارتباطات نهضت استادی بسیج خراسان جنوبی، سید جواد حسینی واشان ریاست  بسیج اساتید خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، در مورد اهمیت و جایگاه شورای نگهبان، اظهار کرد: شورای نگهبان از جنبه‌های مختلفی در کشور دارای اهمیت بوده و مهمترین وظیفه آن بحث نظارتی است.

وی افزود: بر اساس اصل 93 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد.

مسئول بسیج اساتید خراسان‌جنوبی بیان کرد: وظیفه مجلس شورای اسلامی قانون گذاری و نظارت بر عملکرد سایر دستگاه‌های اجرایی کشور است اما در تمام این مباحث مربوط به قانون گذاری، تایید قوانین مصوب مجلس بر عهده شورای نگهبان است.

جایگاه مهم و حساس شورای نگهبان

حسینی عنوان کرد: شورای نگهبان با توجه به دو وظیفه سنگینی که شامل تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات‌هایی که در کشور برگزار می‌شود به جز انتخابات شورا، دارای جایگاه مهم و حساسی است.

وی اظهار کرد: وقتی شورای نگهبان را با سایر نهادهای نظارتی کشورهای دیگر مورد مقایسه قرار می‌دهیم مشاهده می‌شود که شورای نگهبان ایران مشابه کشور فرانسه است که قوای سه گانه را با هم همسطح می‌داند. بنابراین برای این‌که قوانین با قانون اساسی انطباق داده شود یک نهاد دیگری در بعضی از کشورها تحت عنوان دادگاه نظارت برقوانین یا ساختارهای دیگر در کشور وظیفه نظارت را انجام می‌دهد.

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی گفت: کشور فرانسه که بیشترین شباهت را به لحاظ قانون اساسی با ایران دارد، شورای قانون اساسی دارد که وظیفه آن انطباق قوانین و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در کشور فرانسه است. علاوه بر فرانسه در کشورهای الجزایر و مراکش نیز وظیقه نظارت بر عهده شورای قانون اساسی است.

حسینی بیان کرد: کشورهای دیگری نیز در دنیا وجود دارند که نهادهای نظارتی دارند. در سایر کشورها از جمله کشورهای لیبی، نیجریه و ژاپن سازمان سیاسی‌ای که وظیفه نظارت را برعهده دارد دیوان عالی کشور است. در آلمان، روسیه، بلغارستان، اتریش، اسپانیا و کره جنوبی دادگاه قانون اساسی وجود دارد. در ترکیه و هندوستان دیوان قانون اساسی کار نظارت را انجام می‌دهد و در کشور آمریکا قوه قضائیه وظیفه نظارت بر قانون اسای را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود که نهادهای مشابهی در کشورهای مختلف مشابه شورای نگهبان وجود دارند که این وظیفه را به طور کامل انجام می‌دهند. سازوکارهای هر کشور متفاوت است اما بحث نظارت در تمامی کشورها انجام می‌شود.

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی تصریح کرد: به طور ویژه در بحث انتخابات حتی در کشور آمریکا مشاهده می‌شود فردی که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود ابتدا باید نظر تعداد قابل توجهی؛ حدود 500 نفر از افراد معتمد شناخته شده را جلب کند و نظرات تایید آنها را به حزب مطبوع خودش ارائه دهد. حزب مطبوع نیز پس از بررسی‌هایی که انجام می‌دهد افراد را انتخاب و مورد تایید قرار می‌دهد.

حسینی اظهار کرد: در کشور ایران به دلیل این‌که افرادی که انتخاب می‌شوند یک حداقل‌هایی را داشته باشند امر نظارت توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد. شورای نگهبان دارای 6 نفر فقیه و 6 نفر حقوقدان است که کار بررسی پرونده‌ها را انجام می‌دهند. پرونده‌ها براساس استعلام‌هایی که از نهادهای نظارتی کشور دریافت می‌شود مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت به شور گذاشته می‌شود.   لینک متن خبر: 

http://www.khavarestan.ir/news/100131

نگهبان در بحث ریاست جمهوری ملاک هایی را مورد نظر دارد از جمله این‌که فرد رجل سیاسی، شناخته شده، دارای جایگاه اجتماعی، سوابق مدیریتی، تقوا، ولایت مداری و ... باشد و حداقل شرایط را مورد بررسی قرار می‌دهد. شورای نگهبان به معیارهایی که توسط امامین انقلاب اسلامی بیان شده که مردم باید آنها را مورد توجه قراردهند و شامل کارآمدی، مردمی، جهادی بودن، اعتقاد به باور و توانمندی درونی توجه دارد. اگر توانمندی درونی افراد مورد توجه نباشد و در عرصه ریاست جمهوری وارد شوند دامنه افرادی که مورد تایید قرار گرفتند کاهش پیدا می‌کند.

مردم برای انتخاب معیارهای امامین انقلاب را مورد توجه قرار دهند 

مسئول بسیج اساتید خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به بررسی‌هایی که شورای نگهبان انجام داده و افرادی که دارای صلاحیت‌ها بودند و مورد تایید قرار گرفتند مردم نیز باید بررسی کنند و ملاک‌هایی که توسط امامین انقلاب اسلامی معرفی و تبیین شده را در افراد مطابقت داده و فردی که بیشترین این شاخصه‌ها را دارد انتخاب کنند تا با توجه به شرایط خاصی که در کشور داریم بخشی از مشکلات مزمن برطر و امید در جامعه را افزایش دهد.

حسینی اظهار کرد: بخشی از کاندیداها، آنهایی که سوابق پیشینه مدیریتی در کشور داشتند و خودشان، فرض را بر این می‌گیرند که دارای اقبال بالایی در جامعه هستند قبل از این‌که نظر شورای نگهبان بیان شود پیش‌بینی‌هایی را انجام داده و با توجه به پیش‌بینی‌ها و سوابقی که داشتند سعی می‌کنند جامعه را وارد مرحله تنش کنند که این برای کشور بسیار ضرر داشته و اثرات منفی در بُعد داخلی و بین المللی دارد.

وی افزود: امنیت کشور و اعتماد مردم به سیستم های اجتماعی و ارگان‌های تصمیم گیر در جامعه در جهت اعتماد بین المللی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. 

مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در سال 1388 میزان مشارکت در انتخابات بالای 85 درصد و جزو انتخابات‌های کم نظیری بود که در سطح کشور و حتی دنیا برگزار شد، بعد انتخابات عده‌ای نتیجه را نپذیرفتند و اتهام هایی را به نظام وارد کردند از جمله این‌که نظام در بحث انتخابات امانت‌داری انجام نداده و آنچه که نتایج مطلوب افراد بود حاصل نشده است. انتخاباتی که می‌توانست یک نقطه قوت و نقطه عطفی در جمهوری اسلامی باشد به شرایط بحرانی تبدیل شد و کشور حدود هشت ماه درگیر مسئله انتخابات و فتنه پس از آن بود که آسیب های بسیار زیادی به اموال عمومی و اشخاص وارد شد. لینک کامل خبر

http://www.khavarestan.ir/news/100131

 

 

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.